Hej,

Detta är möjligtvis en dum fråga men är ett FTX system fristående eller ihopkopplat med värmepanna?
Det är så att vi ska få fjärrvärme installerat men de hade lite frågetecken angående det FTX system vi har idag. Enligt dem så skulle jag behöva byta FTX samtidigt som de installerade fjärrvärmecentralen.

Min egna slutsats är att det inte ska behövas då ett FTX system är fristående från den nuvarande elpannan. Dock så skulle jag gärna vilja ha det bekräftat av någon som vet mer innan jag läxar upp dem om hur det ska vara :)

Systemen har jag idag är ett CTC Excellent II tillsammans med ett PHB CBA-125 ovanpå elpannan. Min plan är att hänga upp FTXet i konsoler då fjärrvärmecentralen troligen inte vill ha den vikten.

// Jonas
 
Jag har både FTX och Fjärrvärme och de systemen är helt åtskilda. FTX för luft och ventilation och FJV för varmvatten och radiatorvatten.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Det är helt fristående system. Det som kan göra att värmen hänger ihop med FTX'en är om det sitter något värmebatteri som värmer luften med vattnet från pannan. Något sådant finns dock inte i erat aggregat, utan det har elektiska för- och eftervärmare.
 
Perfekt! Tack så mycket för era svar!
Känns skönt att ha rätt där och slippa betala för ett nytt FTX :)

Får önska er en trevlig dag och stort tack för hjälpen
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.