Står i begrepp att välja duschblandare, och de erbjuds ju ibland med olika ytbehandling. Är det någon skillnad i kvalitet/hållbarhet på en blandare som är förnicklad och en som är förkromad? Kanske någon som har erfarenhet av förnicklat?
 
Krom är hårdare och mer korrosionsbeständigt. Om det spelar någon roll i praktiken vet jag inte.
 
Jag inbillar mig att man se en nyansskillnad på färgen. Sedan finns ju dom som har nickelallergi.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja, nickel är gulare, mer som silver. Krom är blåare, mer som rostfritt stål (som ju delvis består av krom).
 
tommib
Nu tar man ju inte hela tiden på en blandare som är nickelpläterad men det kan absolut bli ett problem om man har en uttalad allergi. Jag hade nog valt förkromad.
 
Tack för era synpunkter!
f91jsw: vad menar du? Varken krom eller nickel korroderar väl nämnvärt?
Som någon säger ovan, färgnyansen är en annan. Jag är på jakt efter en som ser ut som antik och förr var det ju mest förnicklat som gällde och jag inbillar mig att det ser mer autentiskt ut. Allergiaspekten tror jag att jag lägger mindre vikt vid. Men jag tänkte mer på att nickel kanske slits fortare, man ser ju på gamla förnicklade föremål att nicklet liksom har flagnat av. Fast idag kanske man har bättre teknik.
 
Nej, varken nickel eller krom korroderar nämnvärt men krom är aningen bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.