Hej,

Vi har i princip bestämt oss för att Anlita Intressanta Hus som leverantör.
Dock fick jag info av en konkurrent att deras ekonomi inte ser så bra ut (de vill ju sjävklart ha projektet själva, Willa Nordic)

Jag är inte redovisningsekonom så jag har svårt att tyda exakt hur illa deras ekonomi är.
Någon som har koll på detta och vill hjälpa mig spekulera i om det är för Risky eller inte att anlita dem.

Årsredovisning kan hittas på hitta.se, skickar en länk nedan. (det är ju från 2022 så inte helt akutell då vi nästan är 1 år frammåt i tiden.
https://www.hitta.se/företagsinformation/intressanta+hus+sverige+ab/5568172067
 
  • Gilla
Rebecca Garcia
  • Laddar…
Skulle jag anlita dom så inte ett öre i förskott samt krav på någon form av bankgaranti för varje inbetalning.
Överraskande dåligt resultat flera år i rad.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Begärde in ytterliggare information för 2023 gällande deras ekonomi.
Det verkar ha repat sig bra, nu har de mer än någon miljon plus får året istället för den flermiljonsförlust de hade tidigare 2022.

Så de verkar ha överlevt den värsta stormen kan man hoppas!
 
Låter lite märkligt. Tiderna har väl blivit katastrofalt sämre för de flesta husföretag 2023. Frågan är om deras förbättrade siffror beror på drastiskt skurna kostnader. Och om de i så fall kan leverera.

Om man som exempel lägger ned allt utom säljavdelningen, så blir det bättre siffror, ett tag.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Fråga dem var de köper sitt byggnadsmaterial och be att få ringa den firman och kolla om din entreprenör får handla på kredit där?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Anonor Anonor skrev:
Hej,

Vi har i princip bestämt oss för att Anlita Intressanta Hus som leverantör.
Dock fick jag info av en konkurrent att deras ekonomi inte ser så bra ut (de vill ju sjävklart ha projektet själva, Willa Nordic)

Jag är inte redovisningsekonom så jag har svårt att tyda exakt hur illa deras ekonomi är.
Någon som har koll på detta och vill hjälpa mig spekulera i om det är för Risky eller inte att anlita dem.

Årsredovisning kan hittas på hitta.se, skickar en länk nedan. (det är ju från 2022 så inte helt akutell då vi nästan är 1 år frammåt i tiden.
[länk]
Jag förstår er oro. Vi ville bygga med dem men fick inte ekonomin att gå ihop.

Vi var också oroliga över deras ekonomin när vi var nära på att signa men kom aldrig så långt.

Men som andra föreslagit kan man ju ändra lyftplanen så att inget betalas i förskott, eller så att det är minimalt och det mesta görs vid stomleverans. Ni har ju också en försäkring via garbo i deras pris. Men det krävs ju att det finns något på plats så ni inte betalar utan att få något.

Vi fick väldigt bra intryck av dem. Ville så gärna bygga huset de ritade åt oss.

Senaste bokslutet från dem är ju 2022-2023 och det kom in nu på allabolag. De verkar ha brutet räkenskapsår vilket jag gissar är varför rapporten kommer in så sent. Där kan ni titta igenom siffrorna. Laddar ni ned den senaste rapporten så kan ni ställa frågot till chatgpt om er oro.

Det där med ekonomiska problem kan stämma. Men det kan också vara lite hederlig ohederlig företagskonkurrens. Vi fick också höra liknande om dem men än är de ju kvar? 🤷🏻‍♂️
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag förstår er oro. Vi ville bygga med dem men fick inte ekonomin att gå ihop.

Vi var också oroliga över deras ekonomin när vi var nära på att signa men kom aldrig så långt.

Men som andra föreslagit kan man ju ändra lyftplanen så att inget betalas i förskott, eller så att det är minimalt och det mesta görs vid stomleverans. Ni har ju också en försäkring via garbo i deras pris. Men det krävs ju att det finns något på plats så ni inte betalar utan att få något.

Vi fick väldigt bra intryck av dem. Ville så gärna bygga huset de ritade åt oss.

Senaste bokslutet från dem är ju 2022-2023 och det kom in nu på allabolag. De verkar ha brutet räkenskapsår vilket jag gissar är varför rapporten kommer in så sent. Där kan ni titta igenom siffrorna. Laddar ni ned den senaste rapporten så kan ni ställa frågot till chatgpt om er oro.

Det där med ekonomiska problem kan stämma. Men det kan också vara lite hederlig ohederlig företagskonkurrens. Vi fick också höra liknande om dem men än är de ju kvar? 🤷🏻‍♂️
Ser ingenting för dem på Allabolag förutom deras bokslut för 2022-12?

Yes jag snackade med dem och man betalar ingenting i förskott. Se egentligen tappar vi inte pengar men det blir jäkligt bökigt om de konkar mitt i arbetet.
 
C
H hempularen skrev:
Tiderna har väl blivit katastrofalt sämre för de flesta husföretag 2023.
Så är det nog, men framför allt var det väl många som åkte på en smäll med att materialpriserna skenade efter att man redan avtalat om priset.
 
  • Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
Enligt lokalpressen (VLT) sade de upp 5 personer i juni 2023. De gjorde sig av med personal även under 2022. Enligt intervju i tidningen var senaste uppsägningarna pga marknadssituationen.

Med det sagt har jag ingen aning om deras ekonomi. Eftersom jag bor i samma stad hoppas jag de överlever eftersom de dels bidrar med arbetstillfällen men även gör snygga hus. Så med de sagt är det väl bra om ni beställer av dem =)
 
M
Anonor Anonor skrev:
Jag är inte redovisningsekonom så jag har svårt att tyda exakt hur illa deras ekonomi är.
Någon som har koll på detta och vill hjälpa mig spekulera i om det är för Risky eller inte att anlita dem.

Årsredovisning kan hittas på hitta.se, skickar en länk nedan. (det är ju från 2022 så inte helt akutell då vi nästan är 1 år frammåt i tiden.
[länk]
Det finns inga betalningsanmärkningar på dem och inget hos kronofogden och de betalar knappt 300 000kr i arbetsgivaravgifter varje månad. Däremot så var resultatet förra året väldigt dåligt men det ser ut som om de kunnat hantera det.
 
H henche skrev:
Enligt lokalpressen (VLT) sade de upp 5 personer i juni 2023. De gjorde sig av med personal även under 2022. Enligt intervju i tidningen var senaste uppsägningarna pga marknadssituationen.

Med det sagt har jag ingen aning om deras ekonomi. Eftersom jag bor i samma stad hoppas jag de överlever eftersom de dels bidrar med arbetstillfällen men även gör snygga hus. Så med de sagt är det väl bra om ni beställer av dem =)
Kan ju tillägga att i samma artikel står det att de har 24 anställda efter uppsägningarna, så merparten är ju kvar.
 
Det verkar vara ett familjeföretag som ingår i en koncern. Familjeföretag drivs ofta med andra förutsättningar än rent kortsiktigt vinstdrivande företag. Ofta mer långsiktigt, försiktigare, annan fördelning av vinster osv. Det är svårt att utifrån enbart årssiffrorna garantera att de inte går i konkurs, men de har en hel del tillgångar så det borde inte komma snabbt. Å andra sidan så kommer ofta en konkurs som en överraskning även för de flesta anställda.
Personligen hade jag kunnat tänka mig att köpa hus från dem, men jag hade varit väldigt noga med avtal, betalningsplan, färdigställandeförsäkring/bankgaranti. Det är nog värt att köpa nån advokattimme som kan granska o justera ert avtal just avseende konkurs.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det finns inga betalningsanmärkningar på dem och inget hos kronofogden och de betalar knappt 300 000kr i arbetsgivaravgifter varje månad. Däremot så var resultatet förra året väldigt dåligt men det ser ut som om de kunnat hantera det.
Det
Anonor Anonor skrev:
Begärde in ytterliggare information för 2023 gällande deras ekonomi.
Det verkar ha repat sig bra, nu har de mer än någon miljon plus får året istället för den flermiljonsförlust de hade tidigare 2022.

Så de verkar ha överlevt den värsta stormen kan man hoppas!
Anonor Anonor skrev:
Begärde in ytterliggare information för 2023 gällande deras ekonomi.
Det verkar ha repat sig bra, nu har de mer än någon miljon plus får året istället för den flermiljonsförlust de hade tidigare 2022.

Så de verkar ha överlevt den värsta stormen kan man hoppas!
Har du lust att dela 2023 siffrorna?

Resultaträkningen säger inte så mycket egentligen, ganska enkelt att fiffla med projektredovisning om man behöver snygga till siffrorna. Däremot är det kassaflödet som blir problemet när inte projekten inte fylls på och det är likviditeten som knäcker många.

Sen eget kapital på 700k är inte mycket. Dem tappa nästan all upparbetad vinst under 2022.

Eftersom IH är mellan premiumsegmentet och budgetalternativen så är jag rädd att dem kommer ligga pyrt till om 6-12mån när sista projekten är färdigställda.
 
Anonor Anonor skrev:
Hej,

Vi har i princip bestämt oss för att Anlita Intressanta Hus som leverantör.
Dock fick jag info av en konkurrent att deras ekonomi inte ser så bra ut (de vill ju sjävklart ha projektet själva, Willa Nordic)

Jag är inte redovisningsekonom så jag har svårt att tyda exakt hur illa deras ekonomi är.
Någon som har koll på detta och vill hjälpa mig spekulera i om det är för Risky eller inte att anlita dem.

Årsredovisning kan hittas på hitta.se, skickar en länk nedan. (det är ju från 2022 så inte helt akutell då vi nästan är 1 år frammåt i tiden.
[länk]
Företaget har ca 1% soliditet. Så konkurs är nära. Men som någon annan skrev så vet v inte hur 2023 har gått. Men med tanke på marknaden så hade jag inte riskerat mina pengar.
 
Framför allt skulle jag inte köpa något av konkurrenten som använder detta som försäljningsargument. Så även om du inte anlitar denna firma. Välj någon annan än konkurrenten du pratat med.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.