Hjälp mig! Jag  har en Ecotec A3 med underförbränning sedan 4 år (lågan är riktad rakt upp). Jag bor på landet och vill dessutom kunna elda med ved.  jag har blivit intresserad av Focus PE 30 (6kw elpatron ingår, 195l. vattenvolym, 550 mm djup i eldstad på 85 l., 5mm specialstål i eldstadsdelen, vv.slinga). Verkningsgraden på den pannan lär vara över 90 % vid pelletsdrift, men för ved vet jag inte. Det är svårt att få en bra panna för båda dessa bränslen. Focus är främst avsedd för pellets. Kombipannor skall tydligen inte vara så bra så därför har jag inte kollat på dem. Det som inte ingår i Focuspannan är: vedsats, automatshunt, dragmix, laddomat, slutet exp. kärl (behöver ca. 80 liter) samt en 750l. acktank (ev. trömsnäs m. 40 mm isolering och inbyggd elpatron).

Det jag undrar över är:
1.Är det en fördel att ha elpatron i acktanken om det redan finns i pannan?
2. Är det att rekommendera att ha en pannvolym på 195 l. vatten om man planerar ha en acktank för vedeldning, som inte används vid pelletseldning?
3. Har någon erfarenheter av Focus-pannan, både beträffande pellets- och veddrift?
4. Finns det andra förslag på pannor som passar till min Ecotec A3 i kombination med ved och ev. elpatron som backup, där fler saker ingår som standard?
5. Varför är inte kombipannor att rekomendera längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.