S
Jag har rivit ett gammalt innertak som bestod av tunn vitmålad masonite.

Och nu har jag köpt ett nytt innertak som är ”färdiga” spontade skivor med en vit yta. Har inte öppnat nån förpackning än, men det ser mer ut som en vit folie än att det är en målad yta.

Är det idiotioskt att sätta upp detta i taket? Det känns som att det är en yta som inte går att måla över i framtiden?

Funderar nu på om jag ändå ska åka tillbaka med detta ”färdiga innertak” och istället sätta gipsskivor och måla.

Ville hitta en snabb enkel lösning för innertaket, men är det mer att skjuta mig i foten? Går detta fabriksmonterade/folierade tak att ens måla om i framtiden?

Nån med erfarenhet?

https://www.byggmax.se/innertak-p1026

Mvh
 
Vet inte hur det länkade är i kvalitet men här har jag kört Huntonit innertak i hela huset och det är väldigt bra kvalitet och ser snyggt ut och går att måla om man behöver/vill.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Hos mig blev det Bauhaus folierade spånskivor. Tror tillverkaren heter Forestia.
Helt ok och går enligt bifogad dokumentation att måla över.
Man får vara lite uppmärksam om man skruvar i noten så att inte skruvskallen river av lite folie.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-innertak.378609/

/Höghus
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Düsseldorff
Allt beror på ambitionsnivå. Uppenbarligen vill du ju ha spontat tak. Om jag var du skulle jag göra det ordentligt, dvs fjäderspika spont och måla på plats. Du kommer inte ångra dig.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Allt beror på ambitionsnivå. Uppenbarligen vill du ju ha spontat tak. Om jag var du skulle jag göra det ordentligt, dvs fjäderspika spont och måla på plats. Du kommer inte ångra dig.
Själv har jag efter ett par tak med pärlspont satta på det viset istället köpt färdigmålat från Norrlands trä, upplever att det både blir bättre, snyggare och går snabbare.

De jag färdigstrykt på plats, med Jotun Lady, har jag dels haft mycket jobb med kvistlackning, grundning, förstastrykning och sedan färdigstrykning, dels haft problem med att träet krymper mycket och att färgen från sista strykningen "limmar" sponten så träet spricker när det rör sig. Fördelen är att det syns att det är struket med pensel.

Det kan säkert vara brister i min målningsteknik och att panelen inte acklimatiserats tillräckligt länge som gör det men för mig blir det färdigmålat framöver.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.