Jag håller på med ritningar nu inför kommande renovering och har nu kommit till bjälklaget som jag med största sannorlikhet behöver göra om i de 2 rummen det handlar om. Det är krypgrund på huset men kommer inte ner mer än med inspektionskamera just nu. Jag skall gräva ut så att jag kan isolera och avfukta. Men när jag kommer till själva planerandet av bjälklaget så kommer jag att få en spännvid på 4,1m. Jag sätter en tvärbalk för att minimera risken för svikt då jag skall ha klinker i dessa rum. Men även denna tvärbalk behöver stöd. Min tanke är att gjuta plintar på cc120 med justerbara stolphållare. Men är detta det bästa alternativet eller finns det något annat råd att ge mig? Tacksam för svar och synpunkter Gjutna plintar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du sätter bjälkarna tätare slipper du hålla på med plintar.
Klinker skall sättas på en yta som motsvarar 22mm golvspån på bjälkar cc30cm.
Alltså kan du ha cc60 på bjälkarna och t.ex. flytspackla ovanpå golvspån för att uppnå böjstyvheten. Men det blir tjocklare lager.
På cc30 bjälklag är det minst 13mm flytspackel, och då inte för böjstyvheten utan för att få en yta som inte rör sig med fukthalten.
 
Så om jag förstår dig rätt så sätter jag bjälkarna på CC30 och sedan 22mm golvspån. Då kan jag sätta klinkern direkt. Stämmer detta?
 
Ja, men man får inte sätta keramiska plattor direkt på trä.
Flytspackel om 13mm eller limma någon skiva på spånskivan...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.