Vi har planer på att ställe en rektangulär 4000 liters ackumulatortank på plats till helgen, och när den väl står där, hoppas vi på att den står där så länge vi lever. Vi undrar om ni kunniga tycker att vi ska lägga någon isolering mellan tanken och den stenvägg som den kommer att stå emot?

Rent logistiskt känns det bättre att ställa tanken mot en yttervägg, men vi undrar om ni tror att det kommer att leda till att ytterväggen "suger värme" ur tanken? Hoppas att ni förstår vad vi menar.

Vad rekommenderar ni att vi använder som isolering? Finns det några isoleringsskivor som man kan limma på vägg, golv och tank? Detta känns som det lättaste. Finns det isoleringsskivor som är så stabila att man kan ställa tanken på dem?

Vi har ett mycket stort pannrum.

Jag vet inte om det är något mer som ni behöver veta för att hjälp oss, men fråga i så fall.

Tack för att ni läser! :)
 
M
Ju mer tanken är isolerad desto längre håller den värme till systemet. Att isolera mot en yttervägg i stenmaterial ser jag som självklart då värme kommer sticka ut där. Mineralull är väl tillräckligt på sidorna, men markskivor av cellplast som tål att ställa den på är väl kanske inte lämpligt i ett pannrum...

Men jag är absolut ingen expert på detta...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Cellplast skulle jag säga, dvs frigolit. Hur tjockt ? Mellan 200-300mm borde vara lagom. Limmas med speciellt lim(lösningsmedels-fritt)överlappa skarvar.

Mvh fremax
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
MaxPax skrev:
markskivor av cellplast som tål att ställa den på är väl kanske inte lämpligt i ett pannrum...
Vad är det som gör att de är olämpliga?
 
Behövs det någon isolering under tanken och vad är i så fall lämpligt?
 
M
Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad är det som gör att de är olämpliga?
Det kanske de inte är, men jag tänker ur brandsäkerhetssynpunkt. Cellplast brinner bra och i pannrummet har man eld...

Om man nu eldar med något för värme, vilket du kanske inte gör?....
 
Tanken är att jag ska elda där ja! Men pannrummet är stort och cellplasten kommer att vara mycket långt från pannan.
 
Vanligtvis räknas hela pannrummet som en brandcell oavsett storlek. Hur stort är det?
 
Fast om pannan är under 50kw(?) så behövs inget pannrum och reglerna blir mycket lättare.
 
JLov skrev:
Fast om pannan är under 50kw(?) så behövs inget pannrum och reglerna blir mycket lättare.
Kolla med kommunen, jag är inte så säker på det. För min 35KW panna så krävdes brandskydd E30.

Men varför snåla på säkerheten? Skulle du stänga luckan dåligt och pannan slår så har du hela pannrummet fullt med glödande kol.

Börjar det brinna i pannrummet så vill du väl i alla fall ha 30 minuter på dig att komma ut ur huset?

Cellplast är för övrigt värdelöst att ha som isolering i värmesystem. Det smälter vid för låg temperatur, markskivor börjar smälta redan vid 75 grader.
 
Redigerat:
Mr_Smurf skrev:
Kolla med kommunen, jag är inte så säker på det. För min 35KW panna så krävdes brandskydd E30.

Men varför snåla på säkerheten? Skulle du stänga luckan dåligt och pannan slår så har du hela pannrummet fullt med glödande kol.

Börjar det brinna i pannrummet så vill du väl i alla fall ha 30 minuter på dig att komma ut ur huset?

Cellplast är för övrigt värdelöst att ha som isolering i värmesystem. Det smälter vid för låg temperatur, markskivor börjar smälta redan vid 75 grader.
Vad tycker du att vi ska använda som isolering?
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad tycker du att vi ska använda som isolering?
En mineralull typ stenull eller glasull som inte brinner.

Om du tar det som skivor eller använder en lösull spelar ingen roll för isoleringsegenskaperna är de samma.

Jag har dock fått för mig att råttor och möss trivs något bättre i glasullen än i stenullen eftersom glasullen har lägre densitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vill du fästa skivorna på vägg som du skrev i början av ditt inlägg så kan du köra med skivor av stenull (typ 95mm) som du bara skruvar eller limmar mot väggen. På golvet kan du också använda stenull men lägg ut ett par reglar och skär ut för reglarna i stenullen så tanken vilar på dom och inte trycker ihop stenullen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Vanligtvis räknas hela pannrummet som en brandcell oavsett storlek. Hur stort är det?
Cirka 18 kvadrat meter.
 
Jag har pratat med några killar på en bygghandel och firman som jag köpt tanken av och de säger att det skulle funka att limma frigolit på väggarna och sedan sätta/ pilla in stenull mellan tanken och frigoliten, och då blir det bra isolerat.

Under tanken påstår byggfirman att jag skulle kunna lägga deras hårdaste och tjockaste frigolit och sedan lägga en stenskiva ovanpå, och ställa tanken på stenskivan. (Jag kan inte minnas namnet på stenskivan, men det är som en gipsskiva i ett stenaktigt materiel.) Men vad tror ni om att göra så? Det kommer förmodligen aldrig att bli över 75 grader på botten av en 4000 liters tank och om det blir uppemot den temperaturen så stannar mycket värme i stenskivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.