Bor i en rätt liten villa, 77 kvm, och en luft/luft hade räckt för att hjälpa pelletsen på vintern och (det jag bryr mig om mest om jag ska vara ärlig) funkat som en ac på sommaren. De kostar ju inte heller så mycket. Men är det värt det? Pellets är ju redan så billigt? Hade det gjort att det gick mindre pellets=mindre bärande? Och är ac-effekten effektiv?
 
Med en någorlunda öppen lösning så kan en luft/luft-värmepump värma 77 m2. Möjligtvis kan det behövas lite hjälpvärme på WC.
Kyleffekten är mycket bra.
 
Vad betalar du för din pellets och vilka förpackningar är det? En luftluftvärmepump ger minst 3 ggr så mycket värme som inmatad el, dvs 1 kWh el ger minst 3 kWh värme.
 
Jag är inne på samma tanke men mest för att garantera tillgång till värme då jag är bortrest ett par dagar på vintern och nu vet jag inte om TS har hel pelletsanläggning (jag har bara kamin som billigt värmer upp 106 kvm men som måste manuellt fyllas på ca var 40onde timme). En positiv bieffekt är naturligtvis kylning på sommaren.

Jag gör av med knappt 2 pallar pellets/året och kan inte tro att det blir billigare med LLVP-tillägg (bor i dyraste elområdet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.