P
Jag beställde en fiberanslutning av IP-only för fyra och ett halvt år sen. IP-only har fortfarande inte lyckats träffa markavtal med (minst) en markägare. Eftersom IP-only är ungefär lika meddelsamma som Kreml under det kalla kriget, så försöker jag ta reda på mer på andra sätt.

Jag misstänker att IP-only har sökt ledningsrätt istället för att fortsätta att förhandla om markavtal helt enkelt för att det är vad jag tror att jag skulle ha gjort istället för att dra ut på det i flera år. Det tar ju tid att få ledningsrätt också.

Frågan är då om det går att ta reda på om min hypotes stämmer. Är en pågående ledningsrättansökan offentlig? Var hittar man den i så fall?
 
En grov gissning från mig. Lantmäteriet bör kunna svara på om det finns ett pågående ärende för en viss fastighet. Och de borde kunna svara på om uppgiften ex. är ”hemlig” innan beslut fattats.
 
P
Tack. Jag har skickat en fråga till Lantmäteriets kundtjänst.
 
Hemmakatten
Är du, TS, säker på att IP-only håller på med detta ärende fortfarande. Har för mig att det i kontrakten står att fiberägaren har rätt att avbryta/dra sig ur efter 24 månader.
 
P
Menar du om de fortfarande håller på med att söka ledningsrätt för den aktuella fastigheten? Nej, det gör de inte. Jag har faktiskt fått besked idag att de inte har sökt ledningsrätt eftersom de vill ha en "smidigare lösning". :)

Eller menar du om de fortfarande påstår att de ska dra in fiber till oss? Jo, det envisas de med att påstå.

Sista september stänger Telia av kopparledningen, och jag skulle bli storligen förvånad om IP-only har installerat fiber hos oss vid det laget. Jag tvivlar på att de ens har markavtalet klart då.

Min plan är att installera FWA lagom till att ADSL inte längre har någonstans att krypa. Sen får vi se om vi ska fortsätta att vänta på IP-only. Det beror lite på hur bra den trådlösa förbindelsen visar sig fungera.

Det kan kanske bli lite bökigt att säga upp fiberbeställningen. IP-only är ökända för att krångla när folk har försökt göra det. Det är nästan så att jag önskar att FWA kommer att göra fiberbehovet onödigt så att jag får bråka med IP-only. :devilish:
 
Hemmakatten
Tror att du som kund inte längre är bunden till kontraktet. Det står (borde) I ditt kontrakt om en viss tid inom vilket företaget måste påbörja kontraktet, ca 24-36 månader.
 
P
Så är det helt säkert, oavsett om det står i kontraktet eller inte.

IP-only har dock i flera fall varit ovilliga att gå med på det.
 
Hur vet du att det är dylika hinder som dykt upp då? tror mer att det är som vanligt med dessa att de börjar ingenstans förrän de fått tillräckligt många intressenter. Inget bolag lägger fiber till enskilda kunder även om man har ansökt och i tidiga fall till och med betalt..........Där har ju IP only varit värst av alla.........Lovar vitt och brett sen blir det ingenting.
 
P
Att fördröjningen beror på att det inte finns ett markavtal? Det har jag från två källor. Dels från IP-only och dels från en annan källa med insyn i ärendet.

IP-only har installerat rätt många fiberanslutningar i området runt oss. Det är just i närområdet det fattas ett markavtal.

IP-only gick ut med ett erbjudande till alla i området, med brasklappen att de bara skulle sätta igång om tillräckligt många nappade. Efter att deadline för beställning hade passerat så grävde de en hel del under året som följde. Det visade sig dock att de grävde utan markavtal (eventuellt på mer än den fastighet som jag har skrivit om här, men det är jag osäker på) så de fick avbryta arbetet innan det var klart.

Att de grävde utan markavtal kanske inte påverkar förhandlingarna positivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.