Hejsan,

Funderar på att skaffa en "motorsåg" nu när man har skaffat fritidshus med en del träd på tomten.Jag lär räknar med att kanske såga upp ett par träd (diameter ca 30cm) om året till ved.

Eftersom jag endast kommer hålla till på tomten är det inte något större problem att dra fram en förlängningssladd när man vill såga. Så jag funderade på om en elektrik såg är något att ha eller om man bör sattsa på en bensinare?

Jag såg att Jula har en i sitt eget märke Meec för bara 495kr just nu:
http://www.jula.se/elkedjesag-2200-w-776001
Annars finns det ju några från Bosch också.

Någon har råd att ge? Duger Julas Elsåg till något?
//Jonas
 
Meec:en känner jag inte till, men jag har själv en Bosch och den funkar utmärkt för trädgårdsbehov. Fixar lätt stammar upp till 30 cm.
I skogen kör jag givetvis med bensinare. Jag har inte tillräckligt med sladd. :D
 
Man får ta en elektrisk för vad den är, max en 2 kW medan en bensin kan vara på det dubbla MEN om man har tid så kommer man genom med en elektrisk och den startar (nästan) jämt och ryker inte och drar inget bränsle medan man baxar omkring med stocken.

För båda modellerna gäller en vass kedja.


Protte
 
Känner inte heller till Meecen men har själv fält gran och björk med över 60 cm diameter med elkedjesåg. Det viktiga är som prototypen säger vass kedja. Sedan underlättar det med lång svärdlängd. Köpte faktiskt en till elkedje såg, denna med snabbspänning av kedjan, Kommer aldrig mer köpa en utan detta. Så bökigt att hålla på med mejslar och annat för att spänna kedjan
 
Har själv en Stihl elkedjesåg som jag är nöjd med. Ska man ge sig på ett riktigt skogsröjningsprojekt räcker den inte, men den klarar en hel del. Några träd med diameter på 30 cm klarar den absolut.

Jag håller med PelleSoder om att snabbspänning av kedjan är viktigt, vilken meecen saknar. Dessutom är jag skeptisk till märket generellt.
 
Tack för svaren!

Att kunna spänna kedjan utan verktyg låter ju bra. Så jag väljer bort Meec:en.

Den här Bosch:en borde väl duga(995kr):
http://www.jula.se/elkedjesag-ake-30-s-726056

Den har 30cm svärd och 1800W motor. Eller ska man hellre satsa på en med länge svärdlängd?

//Jonas
 
Mikael_L
Jag har en sådan Bosch, men min saknar verktygslös spänning av kedjan. Vilket jag kan hålla med de andra här om att det är en smart feature.
Jag är väldigt nöjd med sågen, men jag har bara jobbat som skogsarbetare i 4 månader och för typ 20 år sedan.
Men farsan som jobbat i skogen till och från i hela sitt liv var också imponerad av Boschen.

Man retar sig dock ibland på sladden, den är ju givetvis enormt duktig på att sno sig fast i grenar och sånt.
Men det är väl främst när man kvistar det fällda.
Med tanke på räckvidden (längden på skarvsladden) så kommer man nog redan andra eller max tredje året inte längre fälla och kvista sin ved på plats, utan få den levererad i långstock och bara hålla på och kapa på vedbacken. Då är inte sladden det minsta i vägen.

Skönt att slippa avgaser och de höga ljudvolymerna som bensinsågarna sprider omkring sig.
 
Köpte en Partner på just Jula, för att använda till ungefär detsamma. Den har fungerat utmärkt och man spänner kedjan enkelt. Den kom att användas mycket mer än tänkt, bl.a. för att såga gammalt timmer till bjälkar, men har ändå fungerat jättebra.
 
Jag skulle aldrig få mig för att använda ett elsåg för trädfällning, men så har jag ju riktiga motorsågar med.

Men har man tid så funkar det säkert med elsåg med, men se till att det är en vass kjedja på.

Se till att du har rätt skyddsutrustning, byxor, hjälm och stövlar.

Se till att du har rätt kunskap i hur du skall fälla, att fälla ett träd över bilen, växthuset mm. är inte kul, eller ännu värre, hamna själv under trädet...

Till sist, ta med filmkameran och filma när du fäller och lägg upp filmen här. Speciellt om trädet går fel och hamnar över grannens bil :D
 
Jonas08 skrev:
Den här Bosch:en borde väl duga(995kr):
[länk]

Den har 30cm svärd och 1800W motor. Eller ska man hellre satsa på en med länge svärdlängd?
Det är nog en nyare version av min som heter 35-18S (35 cm - 1800W). Verktygslös kedjespänning är kanonbra. Jag har det på min senaste Stihl(bensin) också.:cool:

Jag tror du klarar dig med 30 cm svärd.
 
Zixten skrev:
Till sist, ta med filmkameran och filma när du fäller och lägg upp filmen här. Speciellt om trädet går fel och hamnar över grannens bil :D
Misstänker att det är något i den här stilen du skulle vilja se:D
http://www.youtube.com/watch?v=8f_dQ7850jc
 
Tobbe Arnesson skrev:
Det är lätt att glömma kolla kedjeoljan när man har elsåg, det är inte så bra i längden. ;)
Precis vad jag lyckades med igår. Skulle finjustera några stockar som sedan skulle hyvlas. Efter ett tag kändes kedjan väldigt torr.

Som sagt, när man inte behöver fylla på bensin, får man inga gratis kontroller av kedjeoljan. Man måste tänka på det mitt under arbetet....

I övrigt tycker jag att elkedjesåg är ett bra verktyg, till småjobb på tomten, inomhus "grovsnickerier" osv. Men kapacitetsmässigt kan den ju självklart inte mäta sig med en bensinare.
 
Var 20:e minut med Huskvarna tar oljan slut. Det borde vara någon avkänning på det där som varnar eller stoppar sågen, svårt att få driftsäkert kanske?
 
Lightning skrev:
Misstänker att det är något i den här stilen du skulle vilja se:D
[länk]
Japp!! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.