har varit på El-Giganten 2 gånger och frågade 2 säljare om vilken maskin ska man välja båda sa Electrolux till barnfamiljer. den andra sa även Samsung. vi har nu en gammal Electrolux den fungerar utan problem men jag gillar inte den gör inte ren kläder bra och tar lång tid. vi hade i vår tvättstuga en AEG SOM VAR SUPER BRA. men det var lite större modell alltså när vi bodde i lägenhet.
skulle dem här små modeller vara bra? eller kanske nya Electrolux är bättre??

såg att Electrolux var sämst i test bosch var näst bäst !
www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/tvattmaskin.html

El-Giganten rekommenderades dem här till oss www.elgiganten.se/product/vitvaror/...electrolux-inspiration-tvattmaskin-ewf1687hdw
www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/WF70F5E5P4W/samsung-tvattmaskin-ecobubble-wf70f5e5p4w
 
Vad Elgiganten rekommenderar behöver inte ha något med produktens kvalité att göra.
Det kan vara så enkelt att de rekommenderar det som de har bäst förtjänst på.

Slutsats: Lita aldrig på en säljare!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman
Vi har en två år gammal Electrolux och en sprillans ny bosch här hemma.

Det jag uppskattar mest med elektroluxen är "time-manager" systemet, jag kan själv välja hur smutsig tvätt jag har lastat in i maskinen och tvättiden blir därefter.

Boschen fungerar fin fint den med. Den gör sitt jobb. Och den går tystare enligt min ovetenskapliga uppfattning. (iaf den modellen jag har)

Men nu är det ju så att av någon konstig orsak så är jag inte "betrodd" med att tvätta något förutom mina arbetskläder här hemma.

Försäljare har man väl aldrig kunnat lita på någonsin?

Dock är det ju en j*vla hets inom alla säljyrken idag, att man måste uppnå sina säljmål som är satta av sitt företag man arbetar åt. Det är nog där skon klämmer mest... Goda råd blir med andra ord dyra hos en säljare!
 
B
krilleman_215 skrev:
Det jag uppskattar mest med elektroluxen är "time-manager" systemet, jag kan själv välja hur smutsig tvätt jag har lastat in i maskinen och tvättiden blir därefter.
Fast time managern har inget med hur smutsig tvätten är. Även grovt smutsad tvätt blir ren i kortaste läget.
Det enda time managern gör är att den förlänger tiden som värmeväxlaren tillåts jobba. I kortaste läget jobbar den (nog) inte alls, och i det längsta läget står den väldigt länge för att växla så mycket energi som möjligt. Jag har själv testat med mätare, och energisparningen vid en 40-tvätt är ganska marginell. Vid 60 och högre blir det bättre. Dessutom är dom längsta lägena i time managern ganska meningslösa, den verkar nästan stå för länge för att växla. Vid fyra-fem 'pluppar' på time managern och en 60-tvätt så sparar man kanske 0.5kW på en full tvätt. Mer på 90-tvätt.

Själv gillar jag också time managern. Jag har en kombinerad tvätt och tumlare, och det är inga problem att gå från ett par sketna par byxor som man i panik måste få rena och torra på under två timmar. Kör man en knökfull 90-tvätt med time managern på max och dessutom tumling så beräknar den det till typ tolv timmar :D Men besparingen är så liten vid de längre tiderna att det knappast är värt det.

Det sämsta med time managern är att den är så dåligt beskriven i manualen.
 
Krilleman
Bergsmongo skrev:
Fast time managern har inget med hur smutsig tvätten är. Även grovt smutsad tvätt blir ren i kortaste läget.
Inte hos mig ;)

Fast det är ju som redan sagt mest mina kläder jag har när jag arbetar hemma som tvättas. Dom behöver lite mer "blaskande".

Edit:
Fast tex här skriver ju Elektrolux själva, att time manager är för styra sin tvättning efter tid eller smutsighetsgrad:

http://www.electroluxhome.se/vitvaror/tvatt--tork/tvattmaskiner/ewp1674tdw_1.aspx

Och dom olika stegen (alltså strecken på tröjan) klassar Electrolux själva för smutsgradsymboler:

Intensiv
Normal
Daglig
Lätt
Snabbtvätt
Uppfräschning
Superuppfräschning

Tex sidan 6+7 här:
http://www.vitvarumaklarna.se/resou...ceID=8E0CDD57-DF6F-42BA-A041-CDE2DD5BFEFD.pdf

?????
 
Redigerat:
B
Hehe. Kollar man i min manual verkar det som man aktivt försöker att förklara så dåligt det bara går. :) Dessutom verkar det finnas olika versioner på TimeManagern, med mellan sex och åtta 'pluppar' / nivåer.

För min maskin står det i manualen "Energiförbrukningen sänks om programlängden ökas gradvis. Den optimerade uppvärmningsfasen sparar energi och den längre programlängden ger samma tvättresultat"

Intressant att i din manual så representeras TimeManagern av en tröja som blir mer och mer skitig :))) men i min manual representeras den av klockan med åtta olika lägen som representerar hur snabbt programmet kommer bli klart. (samma symbol som i din manual benäms 3.11).
 
KnockOnWood skrev:
Vad Elgiganten rekommenderar behöver inte ha något med produktens kvalité att göra.
Det kan vara så enkelt att de rekommenderar det som de har bäst förtjänst på.

Slutsats: Lita aldrig på en säljare!
ojj men va dåligt att man inte skulle lita på säljare , men det gjorde jag faktiskt inte alltså 2 gånger och både gångarna dem rekommenderade Electrolux, jag var lite förvånad att inte någon sa mille eller bosch!! annars hur ska man välja? vi hade tänkt först att köpa kombinerad tvätt/tork men dem sa om man har plats är bäst att ta en av varje.
 
elisa_82 skrev:
ojj men va dåligt att man inte skulle lita på säljare , men det gjorde jag faktiskt inte alltså 2 gånger och både gångarna dem rekommenderade Electrolux, jag var lite förvånad att inte någon sa mille eller bosch!! annars hur ska man välja? vi hade tänkt först att köpa kombinerad tvätt/tork men dem sa om man har plats är bäst att ta en av varje.
Det där om tvätt/tork stämmer säkert,
förutom att de naturligtvis hellre vill sälja två maskiner än en :)

Ett sätt att informera sig någorlunda opartiskt är ju att läsa Råd & Röns tester.
Det här tycker jag verkar vara en bra sida också
(med reservation för att jag bara har skummat den):
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/tvattmaskin.html
Där har du en fin Bosch också.
Och där finns länkar till bl.a. R&R.
 
Vi köpte den rekommenderade Boschen som flera länkat till för nästan exakt en vecka sedan. För kort tid för att rekommendera den, men den fungerar som utlovat. Den ersatte en 8 år gammal Electrolux som utan förvarning valde att kasta in handduken. Innan det fungerade den också bra... så fråga igen om 8 år så kan jag ge min personliga erfarenhet av Electrolux vs Bosch xD
 
Elgiganten säger nog alltid Electrolux är bäst, andra säger nog andra märken pga de generella avtal de har med olika tillverkare.

Av de två du tittat på nu skulle jag säga att Electroluxen har fördel med ånga och timemangement, Medans Boschen är vassare i kvalitén.
Du kan nog hitta motsvarande 1400 varvs-maskiner för några tusen billigare. typ ewf1486 eller waw28 (alt was28 som är utgående men en bra maskin)

Är du ändå uppe i de prisklasserna så kolla gärna efter en självdoserade maskin. Personligen hade jag valt självdoseringen framför 1600 varv.. Borde gå att få tag i någon utgången maskin för vettigt pris. typ http://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskiner/frontmatade/siemens-wm14s871dn

Lycka till
 
jo det har jag märkt att El-Giganten rekommenderar Electrolux, har varit där 3 gånger och frågat olika personer/ säljare och alla sa Electrolux även till alla andra som frågade dem sa Electrolux!! jag sa till säljare sist att jag tänker köpa en bosch och han rekommenderade denna http://www.elgiganten.se/product/vi...324E0SN/bosch-tvattmaskin-logixx-8-was324e0sn men den var utgått och han visade en annan som efterföljer jag tror det var den men inte säkert !!www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/WAT284E9SN/bosch-tvattmaskin-wat284e9sn men tyckte inte att det var lika bra !!

alltså bosch runt 5300 och Electrolux skulle vi ha fått för runt 5500 kr med rabatt.
han tyckte att broschen var mycket bra maskin till detta priset men han tyckte ändå att Electrolux var bättre att välja alltså timemangement, och ång är viktigt sa han. jag tycker också att tiden är viktigt men den andra broschen var inte lika bra när jag kom hem och jämförande!! hörde att was och waw way skulle vara bättre kvalité. därför tänkte kolla på waw nästa gång får se hur mycket man får rabatt i den!!
 
han sa att det beror på vad man kollar på testerna när jag sa att Electrolux var sämre i test:)
 
A
Hans trovärdighet sjönk till ett lägsta märke med det uttalandet.
Kan det vara så att hans provisionslön (de har säljarna på E-G) inte räckte till denna månaden?
Vad ska man kolla om inte tvättresultatet? Är det vinst marginalen?
Statens provnings anstalt borde ju ha nån koll?
 
electroluxaren skrev:
Hans trovärdighet sjönk till ett lägsta märke med det uttalandet.
Kan det vara så att hans provisionslön (de har säljarna på E-G) inte räckte till denna månaden?
Vad ska man kolla om inte tvättresultatet? Är det vinst marginalen?
Statens provnings anstalt borde ju ha nån koll?
om vilken menar du alltså han sa mellan EWF1687HDW för 5700 kr och bosch WAT284E9SN för 5300 kr tyckte han att ska välja Electrolux för detta priset. men alltså om man inte har rabatt på dem och vill köpa på ordpris så han tyckte att bosch WAS324E0SN som var utgått för 6290 var mer värt priset!! har han rätt i det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.