Hej!

Nu har jag läst gamla jättetrådar på byggahus om grovdammsugare och industridammsugare, och massor med recensioner på nätet. Man blir ju helt deprimerad! Käshers rostfria går inte att tömma på vatten och det "rostfria" rostar, (semi) automatisk filterrengöring får underkänt av alla som klagar, rören smalnar av inne i dammsugaren så de blir stopp (så gör min gamla också), påsar går sönder och alla hjul verkar vara anpassade i storlek för bonade parkett-golv...

Så tänkte jag att anledningen till alla dåliga omdömen är kanske att det är just folk som har problem eller får måndagsexemplar som recenserar. Så vad har folk som de är nöjda med???

Jag kommer att ha den i min lilla snickarverkstad, så det blir inte mycket vått, och inte mycket stendamm, utan mest i storlek från trä-slip-damm till hyvelspån. Jag slipper gärna påsar då de fylls så snabbt av såg- och hyvelspån. Också tänkte jag köpa en som självstartar med verktygen, men en sådan brytare kan man kanske köpa separat och sätta i vägguttaget. Budget max 4000 kr. Typ.

Det finns massor av tester, men de verkar inte lägga mer än 5 minuter på varje dammsugare.

* Håller de sugkraften i längden?
* Hur dyrt är underhållet?
* Hur mycket väsnas de?
* Funkar auto-clean, push&clean, eller vad det nu heter på de olika modellerna?

Filter på en Nilfisk eller Käsher ser ju löjligt litet ut jämfört med "hinken" i t.ex. PELA eller Käsher NT 48/1 som verkar vara mer industridammsugare. Funkar det ändå?42653_c4db6b42a5f32ab657744ff09f585b5b.jpg
 
Festool 26 ctl med longlife påse.

grymt nöjd sen jag köpte den för ca 10 år sen.

3,5-4k brukar de beggade i nyskick gå för.
 
R Robin Wahlman skrev:
Festool 26 ctl med longlife påse.

grymt nöjd sen jag köpte den för ca 10 år sen.

3,5-4k brukar de beggade i nyskick gå för.
Samma som ovan, nog haft den närmare 10år, skaffade longlifepåse förra året.

För hyvling och liknande kan en cyklon rekommenderas till dammsugaren. (y)
 
Man blir ju väldigt sugen... Men bara filtersäcken är ju 2000:- till!

Jag tvivlar inte på att den är värd varenda krona, har ett par verktyg från festools. Men hittar jag ingen bättre begagnad blir det lite väl mycket...
 
Jag har kört min i ca 7 år utan longlife påse. Billigare i längden, men mycket pengar på ett bräde i inköp, så jag har kört med vanliga. Även jag är mycket nöjd med dammsugaren, och påsarna är stora. De fylls dessutom väldigt bra, så det går i mycket sågspån i den innan de är fulla. Hyvel spån kommer nog fylla upp fortare, även om de packas väl i påsen. Å andra sidan kommer de ju knappast sätta igen filtret, så då kanske man kan köra utan påse.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Man blir ju väldigt sugen... Men bara filtersäcken är ju 2000:- till!

Jag tvivlar inte på att den är värd varenda krona, har ett par verktyg från festools. Men hittar jag ingen bättre begagnad blir det lite väl mycket...
Köp från Tyskland!
Jag köpte min longlife när Bygma sålde ut allt Festool
Kolla på idealo.de för att hitta bra pris och någon som skickar till Sverige.

Det går även att "snål-tömma" en icke longlifepåse. ;):oops:
 
P
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.