Finner forumet det rimligt att den här vattenutkastaren har 21mm utvändig gänga i inkommande anslutning?

Den läcker och jag har hittat en annan med dessa mått men inte vågat beställa då jag inte är helt hundra på måttet.
 
  • Vattenutkastare med inkommande anslutning och synliga gängor monterad på en vägg, lätt fuktig och möjlig läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått mäter utvändig gänga på en vattenutkastare för att verifiera måttet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
F Förrådsbo skrev:
Finner forumet det rimligt att den här vattenutkastaren har 21mm utvändig gänga i inkommande anslutning?

Den läcker och jag har hittat en annan med dessa mått men inte vågat beställa då jag inte är helt hundra på måttet.
Borde vara 1” rör?
 

Bästa svaret

När den där skruvades dit så kallades det 1/2 tum rörgänga. Idag kallas den 15R eller G15. En sådan gänga är mycket riktigt ca 21mm utvändigt.

Rörgängor utgår alltid från innerdiametern på ganska gamla rör med tjocka väggar. Därav att ett 1/2tum rör är 21mm utvändigt.
 
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
PNO PNO skrev:
När den där skruvades dit så kallades det 1/2 tum rörgänga. Idag kallas den 15R eller G15. En sådan gänga är mycket riktigt ca 21mm utvändigt.

Rörgängor utgår alltid från innerdiametern på ganska gamla rör med tjocka väggar. Därav att ett 1/2tum rör är 21mm utvändigt.
Nu visar ju ts bild att röret vid mätpunkten är 26mm….
 
Jovisst, men det är ju yttermått på väggfästet...jag skulle bli förvånad om det är något annat än rörgänga.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det är garanterat R15 denna. I och med att den är tätad med lin (och pasta) är det konisk rörgänga. G15 är cylindrisk och tätas med packning eller klämring. Det är dock G15 invändig i ventilfästet
 
  • Gilla
Förrådsbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.