Hej har tittat på en sommar stuga med krypgrund. Och hittade tillväxt av svamp på trossbotten. Kommer kontakta experter innan på skrift av slutgiltiga kontraktet.
Nu till frågan är det någon här som sett likvärdig svamp och vet vad det är och hur man sanerar

Mvh/Birman

Svamptillväxt på träbjälke i krypgrund med synlig skada och fuktinverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svampväxt på trossbotten i krypgrund till sommarstuga, potentiellt fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svampväxt på trossbotten i krypgrund under sommarstuga, blivande husägare efterlyser information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svamptillväxt på trä i krypgrund under sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Huga!
Skulle spontant inte köpa sånt.
Läs på om hussvamp, skulle tro att det är det
 
Det låter oerhört klokt att konsultera en expert innan köp. Att spekulera kring åtgärder utifrån bilder duger jag inte till.:worried:
 
C
Instämmer. Även om det inte skulle vara hussvamp har du ju ett uppenbart fuktproblem som måste åtgärdas. Stack du kniven i virket för att kontrollera hur angripet det var på djupet?
 
Fly från detta objekt, såvida du inte ska riva och bygga nytt.
 
Osvsett svamptyp så är det ju bara att byta hels trossbotten. Antagligen ytterligare en del. Jag tror dick inte att det är hussvamp.
Att avråda till köp kan man knappast göra utan att veta mer. Bara tomten kan ju vara värt det begärda priset. Men om det har jag ingen aning.
 
Tycker det ser ut som "normal" påväxt som blir när det är fuktigt och luften står still. Åtgärdar man problemet i sig så tror jag nog att det bara är att borsta bort. Det ser inte ut som det påverkar trät nånting . Inte ännu iallafall men i det här läget tror jag nog den ev fukten påverkar allt mer än påväxten iallafall.
 
Nu är jag ingen expert på området men "svampkropparna" är så stora att det i mina tankar indikerar att det är något mer än ytligt påväxt. Mögel är inte hälso-samt för det påverkar även oss människor så jag vill nog rekommendera att du låter ett proffs, helst med ansvarsförsäkring och som skriver ett utlåtande med en analys, bedömning och kanske någon form av rekommendation/åtgärdsförslag även om det inte blir ett komplett kostnadsförslag. Nu är jag osäker på vad som gäller hos olika försäkringsbolag men jag har någonstans i bakhuvudet att en hemförsäkring kan täcka tex hussvamp och då är är det säljarens försäkring som gäller, Men som sagt här är jag väldigt osäker på vad som gäller i praktiken men kanske värt att kollla. Det skulle kunna ge er en rimligt affärsmöjlighet ifall en försäkring täcker en del av åtgärden och säljaren ändå vill sälja så kanske ni kan hitta en överenskommelse som bilr till Er fördel på totalen.

En bedömning av försäkringsbolaget om det omfattas av försäkringen kan vara kostnadsfri eller till en rimlig självrisk. Men som sagt här är min kunskap begränsad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.