Tänkte mest om det är farligt för luftvägarna att andas in när jag tog bort det utan munskydd?
 
Haha Oj. :p

(Tyvärr kan jag inte svara på din fråga).

//Patrik
 
  • Gilla
WFredde
  • Laddar…
Ser ut som polyuretan, så vitt jag vet inte farligt. Om det blev mycket damm så är det nog inte så bra att andas in, inget damm är nyttigt i överdrivna doser.
 
Ingen som vet vad det är och om det är farligt!??
 
Inte säker, men jag går på hempularens linje och gissar på PU-skum.
Vidare gissar jag att väggen varit i ett våtutrymme (att döma av alla vattenledningar och avloppssrör), så det är ju tänkbart att den som byggt det där ville ha en isolering av en typ som inte var så känslig för fuktskador.
 
Så om det är polyuretan så är det inte så farligt att andas in när man skrapade bort det utan mask?
 
Det finns inget byggdamm som är säkert att andas in utan mask oavsett material. Även trädamm ger skador på längre sikt. Köp en bra ansiktsmask med partikelfilter och ha den alltid på dig när du river eller vistas i dammiga miljöer. Polyuretan är definitivt inte hälsosamt att andas in. Vill du ändå riva utan mask så vät väggen kontinuerligt under rivningen med vatten för att binda dammet.
 
Vet du hur länge sen det var installerat? När huset byggt?
Ser inte ut som dagens polyuretanisolering iaf.
 
Oj, hur många gigabyte var den där bilden på, med min uppkoppling såg det ut som när man laddade hemsidor på 28kbs-modem 1998 :)
 
Göran.W
Det ser faktiskt ut som freon blåst skum med tanke på att skumet är så gult som just freon blåst skum är.
 
imported_jo skrev:
Vet du hur länge sen det var installerat? När huset byggt?
Ser inte ut som dagens polyuretanisolering iaf.
Byggt 1980

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Göran.W skrev:
Det ser faktiskt ut som freon blåst skum med tanke på att skumet är så gult som just freon blåst skum är.
Är det farligt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Göran.W
Freonen är inte farlig från man hetar upp den till runt 550 grader för då bildas Fosgen som är direkt livsfarlig.
Fosgen användes för övrigt som stridsgas under första världs kriget.

När man river freon blåst skum om det nu är det är så är det normala skydds åtgärder dvs mun skydd om det dammar mycket.

I rums temperatur är freonen helt ofarlig att andas in om det inte rör sig om väldigt stora mängder upp åt 5% inblamdning i luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.