Vi ska byta 12 fönster och 2 altandörrar.
Några av "hålen" måste sågas upp lite då måtten ej stämmer med våra gamla fönster.

På offerten står 78*2 för det är två personer. Så 156 timmar.
 
Vad ingår i fönsterbytet? Nya foder utvändigt, smyglister/foder inne?. När du säger att de ska sågas upp lite vad innebär detta? Kommer väggarna behövas tas upp för att sätta nya reglar?
 
T Tompafix skrev:
Vad ingår i fönsterbytet? Nya foder utvändigt, smyglister/foder inne?. När du säger att de ska sågas upp lite vad innebär detta? Kommer väggarna behövas tas upp för att sätta nya reglar?
Jag ska inte ha foder ute, bara smygar.
Inne fixar vi själva.
Utvändigt är monterat och klart.

Ett fönster är tex 110 cm högt men vårt fönster tex 105cm. Så ist för att gå ner en storlek och få mindre fönster valde vi att gå upp en storlek. Våra mått är mellan vanliga fönstermått.
Ett fönster blir 20 cm längre mot idag.
Så det är lite sånt. Svårt att veta med reglar.
 
N Nallis skrev:
Vi ska byta 12 fönster och 2 altandörrar.
Några av "hålen" måste sågas upp lite då måtten ej stämmer med våra gamla fönster.

På offerten står 78*2 för det är två personer. Så 156 timmar.
Nej, det är inte rimligt. Alltså, tiden är svårt att säga men det är inte rimligt att lämna en offert på ett antal timmar.

Du är intresserad av vad ett fönsterbyte skulle kosta i kronor. Inte hur många timmar det tar.

Vad menar entreprenören med 78*2? Menar han att jobbet kommer att ta exakt 156 timmar? Eller att det kommer att ta minst 156 timmar? Eller högst 156 timmar?

Vad händer om arbetet börjar närma sig fullbordan och de bara har jobbat 100 timmar? Kommer de att debitera 156 timmar i alla fall? Eller kommer de att arbeta allt långsammare så du verkligen får dina timmar?

Om arbetet visar sig ta 200 timmar - kommer de även då att debitera 156 timmar?

Varför anges tiden i 2x78? Vad händer om en av dem är bort en dag? Måste han då jobba ensam nästa dag så det blir balans?

Det här sättet att offerera är bara ett sätt att skapa möjligheter till oklarheter i fortsättningen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Låter mycket med 11h per enhet. Men det är klart är alla fönster på andra våningen och ställning ska byggas och flyttas samt diverse andra säkerhetsåtgärder så kanske det blir rimligt.
 
A andersmc skrev:
Nej, det är inte rimligt. Alltså, tiden är svårt att säga men det är inte rimligt att lämna en offert på ett antal timmar.

Du är intresserad av vad ett fönsterbyte skulle kosta i kronor. Inte hur många timmar det tar.

Vad menar entreprenören med 78*2? Menar han att jobbet kommer att ta exakt 156 timmar? Eller att det kommer att ta minst 156 timmar? Eller högst 156 timmar?

Vad händer om arbetet börjar närma sig fullbordan och de bara har jobbat 100 timmar? Kommer de att debitera 156 timmar i alla fall? Eller kommer de att arbeta allt långsammare så du verkligen får dina timmar?

Om arbetet visar sig ta 200 timmar - kommer de även då att debitera 156 timmar?

Varför anges tiden i 2x78? Vad händer om en av dem är bort en dag? Måste han då jobba ensam nästa dag så det blir balans?

Det här sättet att offerera är bara ett sätt att skapa möjligheter till oklarheter i fortsättningen.
Allting är uppstaplat i timmar, alla poster. Fönster, smygar osv
Det är även panelbyte på offerten så därför har jag totalpris.
Men slår jag ut priset på dessa timmar så blir det ca 63000kr för fönsterbytet.

Gånger 2 är väl för att de är 2 personer. Två som ska ha lön dessa 78 timmar.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Låter mycket med 11h per enhet. Men det är klart är alla fönster på andra våningen och ställning ska byggas och flyttas samt diverse andra säkerhetsåtgärder så kanske det blir rimligt.
Det är bara 4 fönster på andra våningen. Ställning är räknat 32 h för ska byta panel med, så den posten är utanför.
 
Har ni gjort upp om åt vilket håll hålen skall ökas?

Som sagt, formuleringen i offerten kan betyda lite allt möjligt. En typisk formulering som betyder fast pris om arbetet går snabbt och plötsligt är löpande räkning om det tar längre tid.

Det låter som orimligt mycket tid. Men detta att såga upp större öppningar kan vara en avsevärd strulfaktor.
 
N Nallis skrev:
Det är bara 4 fönster på andra våningen. Ställning är räknat 32 h för ska byta panel med, så den posten är utanför.
Då står jag fast att det låter mycket. Men är det en firma du vet gör ett bra jobb så kanske det är värt att betala premium. Annars så hade jag hört av mig till andra hantverkare.
 
H hempularen skrev:
Har ni gjort upp om åt vilket håll hålen skall ökas?

Som sagt, formuleringen i offerten kan betyda lite allt möjligt. En typisk formulering som betyder fast pris om arbetet går snabbt och plötsligt är löpande räkning om det tar längre tid.

Det låter som orimligt mycket tid. Men detta att såga upp större öppningar kan vara en avsevärd strulfaktor.
Ett fönster ska bli 20cm bredare så det blir lika som det andra. Två till ska breddas lite. Sen är det ett par som måste ökas lite uppåt då våra fönstermått inte stämmer med nutidens storlekar.
Några är bara att stoppa i.
 
N Nallis skrev:
Allting är uppstaplat i timmar, alla poster. Fönster, smygar osv
Det är även panelbyte på offerten så därför har jag totalpris.
Men slår jag ut priset på dessa timmar så blir det ca 63000kr för fönsterbytet.

Gånger 2 är väl för att de är 2 personer. Två som ska ha lön dessa 78 timmar.
Då blir det ännu konstigare. Och ännu större risk för osämja när fakturan väl ska betalas.

Är det företagets allra första jobb? De har tydligen ingen koll på hur en offert ska se ut.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
N Nallis skrev:
Allting är uppstaplat i timmar, alla poster. Fönster, smygar osv
Det är även panelbyte på offerten så därför har jag totalpris.
Men slår jag ut priset på dessa timmar så blir det ca 63000kr för fönsterbytet.

Gånger 2 är väl för att de är 2 personer. Två som ska ha lön dessa 78 timmar.
Jag håller med Anders. Om det är tänkt att vara en fastprisoffert, så använder firman den typen av timredovisning för sin interna kalkyl. Sedan lägger man på en riskpremie, marginal för ev felräkning, oväntade problem osv. Summan blir offerten. Som beställare har man inte med tidberäkningen att göra. Med en sådan hör offert, kan den tolkas som att du köper x timmar för att montera ett fönster, det går på 3 timmar mindre, men du får ändå betala för X timmar, det är ju det du köpt. Nästa fönster är inte färdigt efter x timmar, då blir det extra debitering, du har ju bara köpt x timmar, osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Som ovan, är det fast pris varför anger de timmarna? Om förvärv rörligt är det ju timpriset du vill veta, och troligen en uppskattning på antalet timmar.

Hursomhelst är det många timmar i beräkningen. Om de bara byter och inte tar upp större hål skulle jag säga Max fyra mantimmar per enhet inklusive allt tex riva ut gamla och sätta nya lister.
 
P Pin skrev:
Som ovan, är det fast pris varför anger de timmarna? Om förvärv rörligt är det ju timpriset du vill veta, och troligen en uppskattning på antalet timmar.

Hursomhelst är det många timmar i beräkningen. Om de bara byter och inte tar upp större hål skulle jag säga Max fyra mantimmar per enhet inklusive allt tex riva ut gamla och sätta nya lister.
Timmarna anges väl för att räkna ut priset. Så många timmar det beräknas ta och sen gånga med timpriset.

På några ska det tas upp större hål. Menar du 4timmar per fönster för två personer? Så man betalar för 8 h då eftersom de är två.
 
Men är det inte bra att timmarna är med. Då ser man ju om tiden är rimlig tänker jag.
Timmarna slås ihop och sen räknar man ut totalpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.