en förklaring för en nybörjare jag har tittat runt på min el ska förklara hur det är jag har från kopplingsdosa en blå och en svart sladd ner till tryckknapp ej ihopsatta sedan har jag en blå och en svart sladd från kopplingsdosa till belysning ej ihopsatta sedan har jag en blå och en svart sladd som kommer från en större kopplingsdosa....hur ska dessa kopplas för att få belysning förra ägaren sa att han inte hade råd att göra klart allt det är gjort utav en eletriker.......jag skulle vilja att det var en svart och en blå ner till tryckknapp sedan en blå och svart från tryckknapp till belysning...är detta rätt gjort?.....vad är en tändkabel?
 
Förutsätter att gruppen matas från s.k. "större kopplingsdosa"
Inkommande svart till svart tryckknapp (FAS)
Blå från tryckknapp till svart belysning (TÄNDTRÅD)
Inkommande blå till blå belysning (NOLLA)

Hoppas att det är i ett ojordat rum annars saknas gul/grön tråd för skyddsjord!
 
hej ja det är ett sovrum jag ska renovera men det finns väl inte tryckknappar med jord eller finns det?
 
Nej i strömbrytaren skal ldet normalt inte vara skyddsjord framdragen, men däremot till lampan.

jag tycker att du måset nog kontrollera hur trådarna är kopplade i kopplinsdosan. Jag blir lite misstänksam över färgvalet. Du säger att det är en svart och en blå till strömbrytaren, den ena, den svarta skall vara FAS, men den blåa är ANTAGLIGEN tändtråd, jag säger antagligen därför att det skall vara en täntråd tillbaka från brytaren, men blått är normalt nolla. Det enda fall där det är godkänt att använda blått till tändtråd är om trådarna ligger in en kabel, dvs att det inte är lösa FK trådar i ett VP rör.

Du bör nog kontrollera om den blåa som kommer "tillbaka" från brytaren är kopplad till lampan som svart tråd.
 
hej igen i kopplingsdosan är inga sladdar kopplade alls dom ligger lösa det är 6 sladdar sammanlagt3 svarta och 3 blåa...dom ligger i ett rör eller en slang,,,detta ska vara draget av en eletriker som inte fick göra klart....har varit kontakt med den firman och frågat att detta stämmer att dom har kopplat,,,,,,,,,,,
 
Hej Peter,

för din och dina käras hälsa , har även sett dina andra frågor här, kontakta en elektriker.

Är man inte säker ska man ta hjälp. Det är svårt att förklara och förstå i text och detta med el är farligt!
 
Det låter som att dragningen inte är korrekt utförd vad det gäller färgval. Visserligen kanske inte ett katastroffel, lätt att åtgärda. Men man blir ju lite fundersam, finns det mer som samma "elektriker" dragit?

Om det handlar om slang med fördragen tråd så är det litet förståeligt att man gör så här, men har för mig att just detta diskuterats i en annan tråd nyligen och klassades som fel av en av forumets elektriker.

Men jag instämmer med föregående "talare" i denna tråd. Om man tittar på dina inlägg så ser det ut som du har en hel del ganska avancerade installationer på gång. Just den här lamp historien tror jag att du skulle kunna få rätt på via det här forumet, jag är mer oroad för din golvvärme i badrummet, och inkopplingen av din nya central etc.

Jag är mer orolig över vad du INTE frågar om än de frågor du ställer. Är denna lampa i ett av de rum som du nämner i dina andra inlägg? För i så fall är det något som inte stämmer.
 
hej nej detta är ett rum jag inte har dragit i utan ett rum som är halvfärdigt när jag köpte huset......färgvalet av sladd funderade jag me på men efter att frågat sa dom att det var ok,,,därför jag me har valt dessa färger i färdiga rör med sladd...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.