Ska lägga om taket med nya Benders pannor, vanliga 2 kupiga... det gamla taket består av tegelpannor som har gjort sina år på taket.

men det gamla undertaket består av stickor/flisor, som tydligen var vanligt på -30talet.

Min tanke är att ta bort de gamla pannorna, den gamla bärläkten och ströläkten,
köpa oljehärdad massonite och lägga på som "nytt" undertak rakt på de gamla stickorna/flisorna sen på med ny ströläkt och en tjockare bärläkt 45X70 sen på med de nya Benderspannorna.

är det så man gör? eller är det någon annan metod som används?

Mvh Nikke
 
Lägg ett membran..direkt på det gamla taket skit i massoniten skruva ströläkten i takbjälkarna och bärläketn som den ska men tänk på att betongtegel kan bli tungt för din gamla konstruktion.
Tegelpannor andas också så jag skulle valt tegel..igen!
 
Nikke - jag har gjort precis som du skriver. Blev i mitt tycke bra, får väl se om en fyrtio år om det funkade. ;)
Tänk på att lägga masoniten om lott bara så inga "vattenfångarkanter" uppstår.
 
byggrätt: membran verkar smidigt, och tegel går inte... eller rättaresagt betong pannorna köptes in för ca 1 år sedan så det får bli de, i värsta fall får jag krypa upp på vinden och förstärka bjälkarna...

Dalbotös: låter bra, då får det nog bli så... påskens snickeri är därmed räddad ;)
 
Jag behöver också lägga om ett ladugårdstak som under nuvarande betongpannor har ett trasigt spåntak.
Någon som har erfarenhet av hur bra "membran" funkar på den typen av byggnader? Jag tänker mest på om fåglar och ekorrarna kommer att göra hål i det eller inte.
Själv har jag tänkt riva bort allt spån (trött på att det hela tiden rasar ner skräp därifrån) och lägga råspont vid takfoten och utskjuten vid gavlarna och sen lägga en takväv över hela. Ströläkt och liggande 2x4" som bärläkt och sen nya betongpannor.

Vad tror ni, om det eller ska man lägga råspontluckor över hela taket även om det blir en massa merjobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.