Hej!

Håller på att renovera lite hemma på övervåningen, när pappskivorna/innertaket revs kom detta fram, kan någon med säkerhet säga vad det är för något? Blev naturligtvis väldigt oroliga vad det kan tänkas vara...

Tack på förhand :)
 
  • Tak med fuktskador, mögel, avtagen panel, reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, någon form av mögelsvamp är det, antagligen vitmögel.
Innertaket verkar vara rejält rötskadat närmare väggen, man får riva ner mer och se omfattningen.

Är yttertaket tätt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
En månadslön på gammal eller pågående läcka från yttertaket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har kontrollerat taket, det kommer in vatten i närheten av detta, kommer en imorgon för offert, kan man behandla detta själv?
 
Bara att tvätta bort med såpa eller något annat, gnugga.
 
Anonym1984 Anonym1984 skrev:
Har kontrollerat taket, det kommer in vatten i närheten av detta, kommer en imorgon för offert, kan man behandla detta själv?
exakt vad ska de offerera? Borsta bort påväxten eller laga skadan?
 
Finns det nåt utrymme ovanför? Går det att inspektera mellan yttertak resp innertaket med skadan?
 
S Stefan1972 skrev:
exakt vad ska de offerera? Borsta bort påväxten eller laga skadan?
Jag kommer att ta bort allting.
 
D Dublin skrev:
Finns det nåt utrymme ovanför? Går det att inspektera mellan yttertak resp innertaket med skadan?
Ja, det är på vinden där det är spån som isolering, jag kommer att gräva och kolla hur det ser ut samt om det är hål i taket där omkring, kommer inte att putsa bort någonting utan hela taket åker ut.
 
Det ska ju poängteras att det är inte rabies det handlar om. Åtgärdar du bara läckaget i taket så allt blir torrt så spelar resten ingen roll. Det är inget som sprider sig eller nåt sånt. Byta saker kan man såklart göra om det är fult och bortom all räddning men släpp tanken på att påväxten i sig är "farlig"
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det ska ju poängteras att det är inte rabies det handlar om. Åtgärdar du bara läckaget i taket så allt blir torrt så spelar resten ingen roll. Det är inget som sprider sig eller nåt sånt. Byta saker kan man såklart göra om det är fult och bortom all räddning men släpp tanken på att påväxten i sig är "farlig"
Jag tror jag vet vart läckaget är ifrån, det är ett rör som gått upp genom taket som vi såg när vi var här för länge sen att de rann in vatten runt. Jag visste att de som bodde här kontrollerat detta efter att vi varit här och konstaterat att det inte var tätt runt. Det jag inte visste var att efter det konstaterandet så blev det ingen åtgärd vilken i min värld är katastrof, jag tätade igår, jag hoppas det räcker, ska kika nästa spöregn.

Kommer en och ger offert inom kort, får se om det blir iår eller nästa år det blir takbyte. Det ska också sägas att det finns inte värme där detta möglet är, det är inte dragit element dit tyvärr, det är något vi ska fixa också när vi byter värmekälla.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Vad bra att du hittade läckan, tätade du från in eller utsidan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad bra att du hittade läckan, tätade du från in eller utsidan ?
Hade tur att luckan på taket var bredvid där det rann ner, så har kletat en halvtub runt röret på utsidan. Ska kolla när det regnar så det satt stopp på blödningen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.