Hej!
Tänkte fråga om detta verkligen kan ses som en schysst förankring av pump och slang i mitt borrhål.
(Vid första monteringen släppte förankringen och allt gled ned i brunnen)

Om ni tittar på den undre bilden så ser ni att mässingsvinkeln och slangen sticker upp några cm.

Efter en tömmning av brunnen för att kolla tillrinniningen ser jag att mässingsvinkeln sjunkit ned och nu ligger dikt an mot slangklämman, om ni tittar på den övre bilden.

Därmed verkar verkar ju hela baletten hänga på mässingsvinkelns gängning mot slangen.
Vad tycker ni med erfarenhet, är detta verkligen att räkna som en okej förankring?

Mvh
Fredrik Andersson.
 
  • brunn_c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brunn_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha en stålwire ner till pumpen också. Det är denna wire som man använder för att lyfta upp pumpen. PEM-slangen ska inte användas för att "hänga" pumpen i. Elkabeln brukar vara tejpad alt fastsatt med buntband längs med wiren eller slangen.
 
Hej!

Tack för svaret!

Men är det möjligt att slangen ska kunna glida inunder slangklämman som den är fastdragen med?

Eller tyder det på att det inte finns någon wire?

Mvh
Fredrik
 
Om den glider så måste det ju ligga belastning på slangen. Så antingen finns det en wire som inte är spänd eller så finns ingen alls.
 
Tusen tack för den bedömningen!

Ja det kan ju vara så att wiren inte är spänd helt enkelt.
I värsta fall är den fortfarande inte spänd och hela baletten hänger nu i PEM-slangens infästning i vinkeln.

Mvh

Fredrik
 
Om det finns en wire borde du se den. I foderröret brukar det inte finnas något att fästa den i. Bäst är väl att du kollar med firman som installerat det hela. Det ser rätt nytt ut.
På min egen brunn har jag ett mässingslock där man ser wiren i en loop genom två hål locket.
 
Hej!

Har nu pratat med firman och de säger att det är korrekt monterat, tom enligt Normbrunn 07.

Pumpen flyter tydligen nere i brunnen, och skulle jag lossa slangklämman/orna så borde den nu flyta upp en bit med pem-slangen. Detta eftersom brunnen nu borde vara vattenfylld igen efter att jag tömt den.

De meddelade desutom att pem-slangen skulle vara mycket starkare än en wire.

Jag ska se till helgen om jag vägar släppa lite på slangklämman, för då borde ju flytkraften trycka upp pem-slangen lite.

Mvh
Fredrik
 
Krilleman
Jag kan knappast påstå att jag är en expert på borrade brunnar, men jag har sett en hel del både borras och brunnar i drift. Och jag har aldrig sett en borrad brunn med "gummi-huv" där alla genomföringar är synliga ovan jord.

Det du har ser mer ut som en billig lösning med ett ändskydd till en quattro-kulvert!

Men jag kan ha fel... Oerhört konstigt ser det ut oavsett!
 
Pumpen ska aldrig hänga i vajern. Den ska hänga i pem slangen och vajern är endast en säkerhet som ska vara slak. Hänger den i vajern som är fäst i "sidan" av toppen på pumpen så kommer den att vrida säg och slå i bergskanten varje gång pumpen startas = trasig pump väldigt fort.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
krilleman_215 skrev:
Jag kan knappast påstå att jag är en expert på borrade brunnar, men jag har sett en hel del både borras och brunnar i drift. Och jag har aldrig sett en borrad brunn med "gummi-huv" där alla genomföringar är synliga ovan jord.

Det du har ser mer ut som en billig lösning med ett ändskydd till en quattro-kulvert!

Men jag kan ha fel... Oerhört konstigt ser det ut oavsett!
Det är bara ett annat brunnslock. Sånt använder man t.ex om man har pumphus, även för sommarvatten.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Hur skulle pumpen kunna flyta? Den är i sig tyngre än vatten och dessutom fylld med vatten. Visserligen minskar dess tyngd p g a vattnets lyftkraft, men man kan inte säga att den flyter. Man märker detta när man lyfter upp en pump ur borrhålet. När den kommer över ytan blir det tyngre att lyfta den.
Jag köper inte heller argumentet att pumpen skulle rotera nere i boorhålet om den hängde i vajern. Slangen sitter ju där i alla fall och förhindrar rotation. Kan inte tänka mig att PEM-kopplingarna är tänkta att bära tyngden av pumpen även om den är låg när pumpen är nersänkt i vatten.
Om man måste lyfta upp pumpen känns det inge vidare att bara dra i slangen och elkabeln om det inte finns någon wire alls monterad.
 
Patrick E skrev:
Hur skulle pumpen kunna flyta? Den är i sig tyngre än vatten och dessutom fylld med vatten. Visserligen minskar dess tyngd p g a vattnets lyftkraft, men man kan inte säga att den flyter. Man märker detta när man lyfter upp en pump ur borrhålet. När den kommer över ytan blir det tyngre att lyfta den.
Jag köper inte heller argumentet att pumpen skulle rotera nere i boorhålet om den hängde i vajern. Slangen sitter ju där i alla fall och förhindrar rotation. Kan inte tänka mig att PEM-kopplingarna är tänkta att bära tyngden av pumpen även om den är låg när pumpen är nersänkt i vatten.
Om man måste lyfta upp pumpen känns det inge vidare att bara dra i slangen och elkabeln om det inte finns någon wire alls monterad.
Du behöver inte köpa de. Sen är det inget argument det är fakta men som sagt det är din pump och jag tar ingen skada av att du måste köpa en ny för 8k.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Krilleman
sukke2k skrev:
Det är bara ett annat brunnslock. Sånt använder man t.ex om man har pumphus, även för sommarvatten.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Jag har då aldrig sett detta "brunnslock" under mina år i branschen, men man lär så länge man lever!

Men TS ska ju ha detta som året-runt-vatten alltså varken sommarvatten eller under ett pumphus...
Oerhört oseriöst att rekommendera en frostvakt som brunnsföretag då det bevisligen finns bättre lösningar!
Mer info här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.