Rev ut matkällaren i helgen och stötte på detta. Ser ut som en gammal fuktskada då den känns torr nu och huset blev dränerat 2010. Tänker mest på sprickan som går ca 20cm övergolv, denna fortgår genom hela långsidan av huset. Kan detta ha orsakats av tidigare fukt problem? Då huset är från 68 så känns det inte som ett problem för hade set varit ett problem så borde huset ha rasat redan?
Enligt kunden så har de andra synliga sprickor kommit när huset satte sig en kort tid efter bygget.
Som man ser så är väggarna nakna förutom en del som bara fått lite färg på.

ImageUploadedByTapatalk1360786995.911641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1360787008.270774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1360787019.612189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1360787033.954541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, det ser ut som det skulle kunna vara sättningssprickor. Sedan om de uppstod 1968 el 2010 det vete tusan.
Det ser inte ut att vara några problem dock. Kanske har sättningssprickor någon betydelse om man ska isolera och inreda källaren till bostadsutrymme, men det vet jag inte. Är ingen expert på detta. Som källare betraktat verkar det inte vara mycket att bry sig om, men vad vet jag.
 
Varför menar du att det är sättningar?

Har huset ändrat läge, börjat luta eller vad?

I mina ögon (är dock ingen expert) ser det snarare ut som att fogning/murning/putsning inte har gjorts perfekt.

Kanske dags att putsa om?
 
KnockOnWood skrev:
Varför menar du att det är sättningar?

Har huset ändrat läge, börjat luta eller vad?

I mina ögon (är dock ingen expert) ser det snarare ut som att fogning/murning/putsning inte har gjorts perfekt.

Kanske dags att putsa om?
Har bara fått för mig att det är sättningar, ha inte märkt av nåt med lutande hus eller sånna tecken som typ dörrar som öppnas, svårt att öppna fönster osv.

Men det kan vara som du säger att det är dåligt fogat...
 
Sättningar är det nog, har vi här och där i källaren (1964) och i en långvägg (tegel/puts) på marknivå, inget jag bryr mig mycket om. Huset är rakt. Kan inte tänka mig att sprickorna i ditt hus beror på fukt.
 
Sättsprickor brukar inte utbreda sig såsom på bilderna. Sättsprickor brukar väl mest gå digonalt uppifrån och ner genom fogarna eller alternativt rakt uppifrån och ner när fogen är så stark att stenen spricker.

Mycket tveksam till sättsprickor, tror snarare på dåligt murarbete eller för stort yttre tryck på muren vid dräneringen. Tex om man kört hårt med en padda vid efterfyllning.
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
Vi har en spricka som går längs med tegelvägg i garaget, liten belastning ovanifrån.
 
Hur var väggar och sulkant fuktsäkrade innan?
Hur är de fuktsäkrade nu efter ny dränering?

Vad har du tänkt använda källaren till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.