Tänker koppla lite el på vinden för att få uttag och belysning. Har en befintlig dragning på balkongen som matar ett par utomhusuttag. Vill gå upp på vinden och sätta lite uttag och en trappkopplad takbelysning. Är den här ritningen ok? Elritning för installation av uttag och takbelysning på vind och balkong, markerar väggen och strömkällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan upp till vinden sitter alltså ungefär 7 meter till vänster om stället där det är lämpligt att ta ut en gren från balkongen. Tänkte sätta en trappkoppling för takbelysningen så man kan tända både vid trappan där man går upp och även i andra änden om detta skulle behövas. Trappen är ju inte helt nödvändig. Vill använda 5x1.5 EKK till trappkopplingen.

Planerar att använda utanpåliggande IP44 material med lock för varje uttag eftersom det är vind och jag vill slippa damm och smuts samt kondens. Är det någon som vet om det är ok att ta bort gummitätningarna som brukar sitta på utanpåliggande IP44och i stället mecka in förskruvningar så man kan gå med hård VP-slang (den där pansarmodellen med tjock plast som finns)? Jag skulle hellre köra VP-slang så man kan dra vettiga färger i trappen men jag ser ingen IP44 material som är gjord för VP-slang utan allting verkar vara gjort för EKK och EKLK.
 
Mikael_L
Med 5-ledare, 5g1,5, så har du tillräckligt med bra färger för en trapp koppling
Jag brukar köra med svart som mellantråd och vit som tandtråd, men det går ju lika bra tvärtom.
 
Bara en liten anmärkning. Du skriver kronbrytare i bilden. Du behöver trappomkopplare.

hade du tänkt ha utanpåliggande slang? Tror det går att få in slang genom gummitätningarna.
 
Tack för svaren! 5x1.5 EKK innehåller ju förutom nolla och jord även tre färger, brun, grå och vit eller vad det är. Det är väl två mellantrådar som behövs för trapp? Men som sagt det finns ju tre färger att välja på.

Mikael_L - vilken mer färg har du till mellantråd? Eller hur kopplar du trappen?

Hempularen - jo givetvis har du rätt, det skall vara trappomkopplare, hjärnsläpp! Med utanpåliggande slang för lättare färgval typ orange och vit eller lila så hade jag tänkt klamra fast slangen utanpå takstolarna eller utanpå en bräda som jag sätter upp för ändamålet och så för att säkerställa dubbel barriär trycka in slangen i de utanpåliggande IP44-trappomkopplarna. Jag var osäker på om detta var tillåtet och i så fall hur en godkänd klamring skall se ut för att säkerställa att slangen inte kan dras ur. Med förskruvning sitter ju slangen säkert. Men enklast är ju 5x1.5 EKK.
 
Mikael_L
Hej igen!

Vad säger ni om den här snålkopplingen som sparar in en 3x1.5 EKK? Är det förbjudet eftersom det blir två bruna i samma dosa där en är fas och en är tändtråd? Det är alltså samma trappkoppling.

Elektrisk kopplingsschema för trappkoppling med markering av vind och balkong, 3x1.5 EKK-kabel, och dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle spara en del plats och göra det snyggare.
 
Mikael_L
Felet där är att du inte har tänkt "sparkoppling", ty då blir t.ex. vit tändtråd överallt, svart mellantråd överallt, och brun obruten fas över allt.
(Alt funktion på svart/vit omkastad).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, till slut fattade jag efter långt studerande av Mikael_L's dokument.:D

Schema för elinstallation på vind och balkong med kablar, dosor och uttag markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men slutet gott allting gott och jag kan ju spara in några meter 3x1.5 EKK. Det blir fullt med kablar ändå på vinden för TV via antenn till alla rum, IP-kameror med router, elmatning och lite annat. Plus att det väl blir lite Cat 6 till uttag också i vissa rum som pannrum och garage.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.