Hej!

Är det normalt mycket avrinning? -10 ute. Thermia VillClassic 105.

Tack på förhand!

Hälsningar Fredrik
 
Vilken säkerhetsventil kommer det ifrån? värmesidan eller varmvattenberedaren? Har någon dushat nyss?
 
Hej! Den kommer från en ventil som tömmer vattnet om jag skruvar på den.

Det rinner hela tiden.
 
  • Rörledningssystem med ventiler och anslutningar, mot en bakgrund av en orangeröd vägg och grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag skulle säga att det är lite för mycket. Antingen har det fastnat lite skräp i ventilen så att den inte stänger ordentligt, eller så har den rostat sönder lite invändigt. Öppna och stäng den en massa gånger och se om den kan stängas mer.

Alltså på min varmvattensberedare som gick på el, samt för min bergvärmepump, så om någon har duschat så kommer det droppar, en lite stund. Bara droppar, inte som på filmen. Och, om någon spolar lite varmvatten i någon kran så slutar det direkt, för då har man tagit bort övertrycket i varmvattnet. Så det är ju något du kan testa, ditt rinnande i filmen ska sluta om du öppnar någon annan varmvattenskran i huset. Ja, om det är varmvattnet för dusch och kök alltså. Om det är för någon golvvärmeslinga så gäller väl samma sak egentligen men du får ta bort övertrycket på något annat sätt än att öppna kökskranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.