Jag vill installera en toppmatad tvättmaskin i badrummet, men har lite frågor ang el och vatten.

Badrummet är förinstallerat med eldosa och vattendragning för tvättmaskin, men som det ser ut nu kommer TM placeras på andra sidan badrummet än där installationen är (se bild). Är det ok enligt branschstandard att montera utanpåliggande el längst väggen, över dörren och sen till tvättmaskin? Samma gäller rör som isf får gå längst väggen i duschen. Jag har läst att det inte rekommenderas att köra utanpåliggande i badrum, men går det att ta sig runt det med noggrann tätning för kabeldragningen? Självklart kommer alla installationer utföras av personer med behörighet.

PS. Om det går hade jag gärna velat installera ett uttag vid handfatet. Går det att göra i samma veva om elen dras förbi?

Tips mottages gärna!

/hobbyfixare utan större erfarenhet
 
  • Enkel ritning av badrum som visar planerad placering av tvättmaskin (TM), dusch, handfat, toalett och eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ehedmark skrev:
Jag vill installera en toppmatad tvättmaskin i badrummet, men har lite frågor ang el och vatten.

Badrummet är förinstallerat med eldosa och vattendragning för tvättmaskin, men som det ser ut nu kommer TM placeras på andra sidan badrummet än där installationen är (se bild). Är det ok enligt branschstandard att montera utanpåliggande el längst väggen, över dörren och sen till tvättmaskin? Samma gäller rör som isf får gå längst väggen i duschen. Jag har läst att det inte rekommenderas att köra utanpåliggande i badrum, men går det att ta sig runt det med noggrann tätning för kabeldragningen? Självklart kommer alla installationer utföras av personer med behörighet.

PS. Om det går hade jag gärna velat installera ett uttag vid handfatet. Går det att göra i samma veva om elen dras förbi?

Tips mottages gärna!

/hobbyfixare utan större erfarenhet
Om du ska renovera så skulle jag solklart dra om elen. Jag skulle aldrig dra den genom duscha heller (oavsett om det är ok eller inte vilket jag inte vet). Men att lägga den utanpå fast ej i duschzon. Kolla med en elektriker?

Har du en list mellan vägg och tak kanske du kan lägga el bakom
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Om du ska renovera så skulle jag solklart dra om elen. Jag skulle aldrig dra den genom duscha heller (oavsett om det är ok eller inte vilket jag inte vet). Men att lägga den utanpå fast ej i duschzon. Kolla med en elektriker?
Tack för snabbt svar. Det gula i ritningen är elen. Det blåa är vattnet så elen kommer inte gå genom duschen
 
E Ehedmark skrev:
Tack för snabbt svar. Det gula i ritningen är elen. Det blåa är vattnet så elen kommer inte gå genom duschen
Så här (katastrof) ser det ut i vårt badrum … vi har dragit ut all el (koppla bort den), men sägen innan levde med detta i 30 år 😱😱😱
 
  • Gammalt badrum med synlig ledning längs väggen och kakel, handskrivet ord "Dusty".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad eldragning i ett badrum med synliga kablar och en apparatdos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla kaklade väggar och glasdusch med bortdragen el i ett behov av renovering badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
El dragen i duschen….

Och det var inte ett dödsbo när vi köpte huset 😂😂😂
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Så här (katastrof) ser det ut i vårt badrum … vi har dragit ut all el (koppla bort den), men sägen innan levde med detta i 30 år 😱😱😱
På vilket sätt menar du att en kabel längs taket i duschen skulle vara farlig?
Det är två lager plast ovanpå den strömförande kopparn.

Däremot får ju aldrig en grön/gul ledare vara lätt åtkomlig för där är det ju bara ett lager plast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att en kabel längs taket i duschen skulle vara farlig?
Det är två lager plast ovanpå den strömförande kopparn.

Däremot får ju aldrig en grön/gul ledare vara lätt åtkomlig för där är det ju bara ett lager plast.
Jag åsyftade generellt el i våtzon på detta sättet 😂 Men det har funkat länge för de vi köpte huset av. Katastrof = för jag skulle aldrig dra el så i ett duschutrymme
 
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot får ju aldrig en grön/gul ledare vara lätt åtkomlig för där är det ju bara ett lager plast.
Den ansluts till oisolerade berörbara metalldelar. Det är definitivt inte ett problem att den är åtkomligt.

Att ledningen i taket inte är ett problem håller jag med om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag åsyftade generellt el i våtzon på detta sättet 😂 Men det har funkat länge för de vi köpte huset av. Katastrof = för jag skulle aldrig dra el så i ett duschutrymme
Ditt tyckande med andra ord. Jag tycker inte att det ser katastrofalt ut.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ditt tyckande med andra ord. Jag tycker inte att det ser katastrofalt ut.
Japp
 
Det där med rör igenom duschen kan vara tveksamt vad gäller regler. I duschutrymmet får det bara finnas genomföringar (igenom tätskiktet innanför kaklet) för duschblandaren. Ledningen du vill dras kommer att behöva rörklämmor som normalt sätts upp med skruvar in i väggen. De skruvhålen blir då "onödiga" hål i tätskiktet.

Det finns klämmor som limmas på väggen, osäker på hur bra det håller.

Att dra elen som du föreslår bör inte vara ngt problem, men det blir rätt fult. Och nuvarande dosa som jag antar finns där för elen, är troligen en anslutningsdosa? Förbredd för att dra en anslutningskabel (mjuk kabeltyp, avsedd att "hänga löst" mellan en apparat och en anslutningsdosa) från tvättmaskinen. Här bör man sätta en installationskabel (styvare kabeltyp, avsedd att monteras fast mot vägg) istället bort till den nya platsen för maskinen, där man sätter en ny anslutningsdosa, eller ev. vägguttag.

OM det skall vara vägguttag så gäller dels att uttaget måste vara placerat minst 120 cm från duschen, och minst 60 cm från en ev. badkarskant. Och (väldigt viktigt), det måste finnas en jordfesbrytare som skyddar uttaget (finns oftast vid elcentralen).

Om detta är något du funderar på att göra själv (olagligt), så tänk på att el som dragits fram till en anslutningsdosa för tvättmaskin ofta är draget som två eller eller trefas. För att kunna ha en torktumlare också kopplad på egen säkring. Man måste alltså veta att det kan behöva brytas 2 eller 3 säkringar innan allt i dosan blir spänningslöst innan man arbetar med det. Och kopplar man fel så blir det 400V istället för 230V till maskinen.

Det bör gå att ha ett vägguttag vid handfatet (återigen jordfelsbrytare MÅSTE finnas). Går det på samma säkring som tvättmaskinen, så får man tänka sig för och inte köra ex. hårtork eller annat som drar mycket ström samtidigt som tvättmaskinen. Risk att säkringen löser ut. Men tanborstladdare eller rakapparat är inget problem.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.