Detta är inte mitt område; är detta mögel?
Och vad gör man åt det i så fall?

Hus från 1912 med kallvind

Taket renoverat av tidigare ägare, så inte så insatt i ålder på råsponten

Gammal, dammig vind med träväggar, tidningsbit på golvet, mörkt och övergivet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk vind med träbjälkar och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk vind med träbjälkar och isoleringsmaterial. Oinredd, inga synliga fönster, dolt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinklad vy inuti ett mörkt utrymme med träväggar, isoleringsmaterial och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som blånad (annan svamp), det är ofarligt och påverkar inte hållfasthet eller funktion.

Så länge det är torrt kan du ignorera det hela, taket kanske läckte ganska duktigt innan det fixades. Är det däremot fuktigt någonstanns så måste det så klart åtgärdas (tätas).
 
S Skyscraper skrev:
Det ser ut som blånad (annan svamp), det är ofarligt och påverkar inte hållfasthet eller funktion.

Så länge det är torrt kan du ignorera det hela, taket kanske läckte ganska duktigt innan det fixades. Är det däremot fuktigt någonstanns så måste det så klart åtgärdas (tätas).
Av vad jag såg (på håll) så såg det inte fuktigt ut iallafall.
Men då kan jag slappna av iallafall
 
golvlaggaren golvlaggaren skrev:
Av vad jag såg (på håll) så såg det inte fuktigt ut iallafall.
Men då kan jag slappna av iallafall
Ja så länge taket är tätt kan du känna dig lugn.


Blånad är ofarligt både för hus och människa när det väl är där.

Vad som inte är ofarligt för huset är anledningen till blånaden men den är med lite tur redan åtgärdad. Vid tillfälle när det spöregnar kan du kanske titta till vinden för att sen känna dig ännu lugnare.
 
  • Gilla
golvlaggaren
  • Laddar…
Det där ser inte ut som några enstaka läckage utan en fuktbelastning innifrån bostadsutrymmet.
Kanske blivit värre än förr p g a att skorstenen inte används, många som duschar tvättar etc.
 
M MagHam skrev:
Det där ser inte ut som några enstaka läckage utan en fuktbelastning innifrån bostadsutrymmet.
Kanske blivit värre än förr p g a att skorstenen inte används, många som duschar tvättar etc.

Så klart svårt att säga med säkerhet men eftersom det inte finns påtagliga spår av annan påväxt och blånad kräver tämligen hög fukthalt (har jag för mig, här är det amatörens afton som alltid) så tycker jag att ett riktigt uselt gammalt tak med trasiga pannor där det rinner vatten på råsponten eftersom takpapp helt saknas mycket väl kan få råsponten att se ut ganska precis så där. (Den meningen blev onödigt lång men ork... ) :D

Gissar att byggstandaden från förra sekelskiftet skiljer sig en del från idag och att det som sagt är oklart hur gammal den där råsponten egentligen är.
 
S Skyscraper skrev:
Så klart svårt att säga med säkerhet men eftersom det inte finns påtagliga spår av annan påväxt och blånad kräver tämligen hög fukthalt (har jag för mig, här är det amatörens afton som alltid) så tycker jag att ett riktigt uselt gammalt tak med trasiga pannor där det rinner vatten på råsponten eftersom takpapp helt saknas mycket väl kan få råsponten att se ut ganska precis så där. (Den meningen blev onödigt lång men ork... ) :D

Gissar att byggstandaden från förra sekelskiftet skiljer sig en del från idag och att det som sagt är oklart hur gammal den där råsponten egentligen är.

Råsponten kan absolut vara av äldre modell, gissar på att man tagit bort takteglet och sen lagt papp och sen lagt tillbaka de gamla teglet igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.