Det var väldigt svårt att ta bild så att det syns, har ökat exponeringen på bilden och hoppas att nån kan hjälpa. Det hjälper att zooma. Är detta mögel?
 
  • Ökad exponering av ett fönsterhörn med potentiellt mögel längs tätningslisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen smuts i hörnet eller någon påväxt pga av kondens från fönstret.
Torka bort med en trasa, och om så behövs, stryk på lite färg för att dölja fläckarna.
 
E etompau skrev:
Antingen smuts i hörnet eller någon påväxt pga av kondens från fönstret.
Torka bort med en trasa, och om så behövs, stryk på lite färg för att dölja fläckarna.
Det är en hyresrätt så är det mögel får hyresvärden ta hand om det. Det har läckt in vatten vid samma fönster (ovanför fönstret) när det har stormat men hyresvärden har inte varit här och tittat på det än. Vi har även haft mycket silverfisk där inne trots att det är sovrummet, samt att jag får astma när jag är där inne, vilket gör att jag misstänker fukt
 
Redigerat:
Jadu, torka bort om du bryr dig om hälsan. Nog har du lite ansvar som hyresgäst även om det är skador och läckage vore det ju tragiskt om det förvärras...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jadu, torka bort om du bryr dig om hälsan. Nog har du lite ansvar som hyresgäst även om det är skador och läckage vore det ju tragiskt om det förvärras...
Ja vi har ju kontaktat hyresvärden såklart för nån vecka sedan men de har inte varit här. Vi har även sagt till om silverfiskar förra året men då tätades bara springorna vid golvlisterna trots att jag bad om dom kunde mäta fuktigheten.. Upptäckte ”möglet” ikväll iaf så får såklart torka bort det men ville ta bra bilder innan och få det ”bekräftat” när värden kommer så att värden tar det på allvar
 
Staffans2000
Men snälla nån!
Det är fullt normalt. Tag bort möglet med en gammal tandborste och lite klorlösning. Det kallas för att städa, och är ingenting som hyresvärden gör åt dig.

Staffan
 
  • Gilla
Excel och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men snälla nån!
Det är fullt normalt. Tag bort möglet med en gammal tandborste och lite klorlösning. Det kallas för att städa, och är ingenting som hyresvärden gör åt dig.

Staffan
Varför är det så konstigt att inte vilja ha vattenläcka och mögel i sovrummet? Du behöver inte vara otrevlig. Tar såklart bort det men det är en himla kortsiktig lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
S
T Turbma skrev:
Varför är det så konstigt att inte vilja ha vattenläcka och mögel i sovrummet? Du behöver inte vara otrevlig. Tar såklart bort det men det är en himla kortsiktig lösning.
Jag skulle säga att normalt putsar man fönstren en till två gånger per år? Jag kanske är en slashas iofs :)

men så kortsiktigt är det ju inte då ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag skulle säga att normalt putsar man fönstren en till två gånger per år? Jag kanske är en slashas iofs :)

men så kortsiktigt är det ju inte då ;)
Ja det gör man ju :rofl: menar mer att städa inte är någon lösning åt att det är fukt och läcker in vatten i sovrummet så att det möglar. Håller tummarna att värden kommer snart och ordnar det. Ville egentligen bara få det bekräftat om det var mögel eller ej, iom att jag inte sett det innan läckan kom till
 
Tack allesammans för svaren! ;) det är borttorkat så vi får se om det kommer tillbaka. Hoppas att hyresvärden kommer snart och ser över vattenläckan annars får jag ligga på dom. Allt gott.
 
Är det i sovrummet? Jag får kondens runt mitt fönster i sovrummet (under natten), men inte i andra rum. Kondens, ingen läcka, inget fel. Har som du moderna fönster. Om prickarna hunnit sätta sig kan man gå runt med vatten, tandborste och papper.
 
M Masthugg skrev:
Är det i sovrummet? Jag får kondens runt mitt fönster i sovrummet (under natten), men inte i andra rum. Kondens, ingen läcka, inget fel. Har som du moderna fönster. Om prickarna hunnit sätta sig kan man gå runt med vatten, tandborste och papper.
Ja det är i sovrummet, mycket möjligt att det är kondens sen tidigare som har orsakat fukt. Det har dock läckt in mycket vatten nu när det har regnat och stormat. Det har droppat från ovanifrån fönstret ner på fönsterbrädan så vi har fått ha hink och handduk under. Ska prova att skrubba med tandborste (y)
 
M Masthugg skrev:
Är det i sovrummet? Jag får kondens runt mitt fönster i sovrummet (under natten), men inte i andra rum. Kondens, ingen läcka, inget fel. Har som du moderna fönster. Om prickarna hunnit sätta sig kan man gå runt med vatten, tandborste och papper.
Kondens på insida fönster är inte bra om det är ett modernt fönster. Ett fönster med lågt U-värde får högre yttemperatur på insidan och risken för kondens minskar därför. Men det kan såklart bildas kondens ändå pga andra faktorer (otillräckligt luftombyte, hög luftfuktighet, felaktig montering mm).
 
  • Gilla
Turbma
  • Laddar…
Jag har persienn och rullgardin nere på natten. God ventilation. Men det blir ju kallare vid fönstret när jag ”isolerar” med persienn och rullgardin på insidan.
 
  • Gilla
Turbma
  • Laddar…
Har man kondens på insidan av sovrumsfönstret och det inte beror på en läcka så ska man nog titta på ventilationen samt att det är tillräckligt med värme i utrymmet. Finns det friskluftventiler, är de öppna, är de rengjorda, är det bra sug i badrummet, är den ventilen rengjord osv.
 
  • Gilla
Turbma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.