Denna väggen står mitt i vår källare, alltså ingen yttervägg. Huset är sutteräng från 74, ytterväggar är helt torra och ingen konstig lukt finns i huset.
Skadade tegelstenar längst ned på en inomhusvägg med tecken på fukt och missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det vitt mexitegel som blivit så brunt? Inte ens om det blir fuktigt borde det få sådan färg. Går det att tvätta/skrubba av? Kan det vara någon form av utfällning från teglet? Enda sättet är att det har sugit upp fukt från grundplatta, men det är ju helt oorganiskt material, så konstigt att det skulle mögla
 
Ja det är vitt mexitegel. Vi har inte provat att tvätta! Det kan nte vara murröta?
 
"Murröta" är ju såvitt jag vet (lekman) inte något mögel, utan mer ett brett begrepp för när vatten/fukt under lång tid gör att murverk vittrar sönder. Lite som att puts vittrar sönder på ett hus över tiden, även om det var helt korrekt putsat när det begav sig!

Men att mexitegel skulle bete sig så låter märkligt! Färgen påminner ju om golvets kulör, är det ett trägolv? Kan färgen ha "vandrat" uppåt när golvet målades? Osannolik förvisso... Skulle det kunna ha varit en översvämning där förr, och att smutsigt vatten (ev. färgat av golvet) har satt färg på teglet? Verkar ju vara en ganska rak linje som missfärgningen förhåller sig till!
 
Det blev så förra året, har bott i huset i 10 år och inget har hänt eller sett ut så innan. Alltså ingen översvämning! Hussvamp då?
 
Nja, hussvamp ser inte alls ut så, och det ger sig bara på trä under rätt förutsättningar! -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvamp

Men det verkar komma nerifrån, det är mörkast längst ner och sen blir det ljusare uppåt för att sen sluta tvärt efter tredje skiftet tegel. Kan det vara så att mexiteglet bara är dekortegel, och att väggen bakom är gjort av annat material? Nu tänket jag bara högt, men tänk om väggen bakom är betong en bit upp, och sen har de fortsatt med leca resten av vägen upp. Då skulle väggen bakom kunna suga upp fukt till en viss nivå, som sen vandrar ut genom mexiteglet och skapa det här? Vet du hur väggen bakom/inuti ser ut?

Men som sagt, jag är lekman och kan bara ge gissningar!
 
Jag tror det är mexitegel rakt igenom. Hmmm ingen annan som har någon fundering? Tack ni som har svarat:))
 
kulle
Kan det finnas vatten/värmerör i väggen som läcker?
Låter som hela förloppet gått snabbt när det väl började
 
Jag förstår att du undrar. Jag är också i högsta grad lekman och se mina ideér och frågor utifrån det.

1) Om du skrapar med något hårt vad händer med ytan? (Blir det vitt eller är det samma färg någon mm in)
2) Vad händer om du borstar med tex en stålborste? ( Om det lossar så samla ihop en liten hög)
3) Känns det fuktigt när du tar i ytan?
4) Vad händer om du blöter upp en yta försiktigt med en trasa. Känn efter?
5) Har ni gjort något som förändrat temperaturen i utrymmet kortare eller längre tid? (Kan vara ändrad ventilation, annan användning av angränsande ytor etc)
6) Har ni fyllt på radiatorsystemet inom den här tidsperioden?
7) Frågan om det finns andra rör i väggen har kulle redan ställt. Jag vill bara komplettera med att fråga om det går avlopp i väggen eller golvet?
8) Kontrollera att alla vattenförbrukare är stängda ett tag. Ta en bild av vattenmätaren och jämför en stund senare. Visarna/hjulen ska helst stå stilla.
9) Har ni gjort något annat runt huset, tagit ner buskar & träd, ändrat värmesystem, bytt tak?? (Frågar vitt och brett medvetet)

Min syn är att antingen är det något som växer (mikrobiologiskt) eller något som färgar teglet. Är det en större läcka borde du känna fukt.

Jag vet inte om frågorna löser problemet men det är mitt försök att bidra. Tänkbara orsaker skulle det kunna vara en färgning från bakomvarande material eller att mineral i teglet med ålder och lite fukt kanske skiftar färg. Naturen är finurligt. Alternativt har du någon påväxt. Det finns annat som växer än mögel. Alger är ett exempel. Samtidigt behöver de flesta mikrobiologiska "sakerna" fukt och värme för att trivas. Det låter som en rätt snabb förändring.
 
Glömde att fråga vad det är för golv och eventuell golvbeläggning?

Provtvätta är ett annat experiment att pröva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.