Hej.

Är detta mögel, vitmögel? på lammellerna på kondensorn på torktumlaren.?

Har en torktumlare från Husqvarna som krånglar. Den suger bara upp lite av vattnet ibland till
vattentanken. Det mesta blir kvar i karet på botten på torktumlaren (se bild) syns som stående vatten
mellan lammelerna och en pöl framför.
Har sugit upp så mycket jag kan framifrån med en våtdammsugare.
Hade en reperatör här som bytte pumpen men samma problem kvarstår.
Nu dröjer det 2,5 veckor innan de kan komma igen.
Har alltså varit fukt och vatten stående i minst 2 månader till och från.

Nu har det blivit som en vit beläggning på lammelerna. Kan bara se de yttersta. Är det
vitmögel pga av fukten eller nån utfällning från metallen.? Vet inte om lamellerna är gjorda av aluminium. Försökte skrapa på det med en kniv och det satt ganska bra men blev lite som ett pulver eller flagor som blöt kalk/lera.
Jag hoppas det inte är mögel isåfall lär det vara mögel i hela kondensorn och det är bara att skrota torktumlaren. Går inte göra rent. Allt sitter fast.

Tacksam för svar.
mvh
Helena
 
  • Inre delen av en torktumlare med synliga lameller på kondensorn, där vit beläggning syns samt stående vatten mellan lamellerna och en pöl framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kondensorns lameller på en torktumlare, där en vit beläggning och ansamlat vatten syns mellan lamellerna och en pöl framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kondensorns lameller på en torktumlare, med synligt stående vatten och en vit beläggning på lamellerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av metallameller på en torktumlares kondensor, med vita beläggningar och möjliga tecken på vitmögel mellan lamellerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kondensorflänsar i en torktumlare med vit beläggning och stående vatten i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M musikhelle skrev:
Hej.

Är detta mögel, vitmögel? på lammellerna på kondensorn på torktumlaren.?

Har en torktumlare från Husqvarna som krånglar. Den suger bara upp lite av vattnet ibland till
vattentanken. Det mesta blir kvar i karet på botten på torktumlaren (se bild) syns som stående vatten
mellan lammelerna och en pöl framför.
Har sugit upp så mycket jag kan framifrån med en våtdammsugare.
Hade en reperatör här som bytte pumpen men samma problem kvarstår.
Nu dröjer det 2,5 veckor innan de kan komma igen.
Har alltså varit fukt och vatten stående i minst 2 månader till och från.

Nu har det blivit som en vit beläggning på lammelerna. Kan bara se de yttersta. Är det
vitmögel pga av fukten eller nån utfällning från metallen.? Vet inte om lamellerna är gjorda av aluminium. Försökte skrapa på det med en kniv och det satt ganska bra men blev lite som ett pulver eller flagor som blöt kalk/lera.
Jag hoppas det inte är mögel isåfall lär det vara mögel i hela kondensorn och det är bara att skrota torktumlaren. Går inte göra rent. Allt sitter fast.

Tacksam för svar.
mvh
Helena
Ser väl snarare ut som det vanliga "fluffet" som hamnar där och måste rengöras ? Det kan sitta rätt bra.
Är det mögel så torde det både lukta mögel och vara relatvit löst.
 
Fluff/damm är det inte. Det har jag dammsugit bort och försökt spola bort. Damm är grått.
Det här är snarare vitt. tror det blev värre isåfall pga av fukt efter den gången jag försökte spola igenom kondensorn med vatten för at få bort fluff som satt längre in och inte gick att dammsuga bort.
 
det är den stora baksidan av värmepumpstorktumlare
 
returen returen skrev:
det är den stora baksidan av värmepumpstorktumlare
Vad? Att det blir mögel i dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.