Hej,

Har upptäckt denna fläck i ett hörn av huset.

Mörk fläck i hörnet av ett rum nära fönster och element, misstänkt mögelskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk mögel- eller smutsfläck i hörnet av ett rum ovanför ett element, tecken på möjlig dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tvättade det med lite vatten och ättika blev det så här:

Mörk fläck i hörnet av ett rum nära golvet och under ett fönster, tecken på möjlig kondens och dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det är kallt ute, känner man tydligt hur det drar precis på det stället och att väggen är kall. Det måste vara väldigt dålig isolering bakom. Precis under finns ett element, och kondensen är jättetydlig när temperaturskillnaden är som störst.

Jag tänker att jag måste försöka komma åt bakom väggen och stoppa in mer isolering. Eller är fogskum att föredra?

Men vad tror ni om fläcken? Jag har ännu inte känt någon doft. Är det mögel, eller kan det också bara var smuts som samlas där och får fäste när det är blött? Om det är mögel, vad är då lämplig behandling?

Tack på förhand!
 
Ser ut som en vattenskada och mögel på det.
 
Düsseldorff
Ja, ser ut som svartmögel. Behandla själva fläcken med Mögel-Fri eller liknande och måla sedan över. Men först bör du, som du själv konstaterat, fixa grundproblemet vilket tycks vara kondens pga köldbrygga.
 
  • Gilla
j.sjodelius
  • Laddar…
Hur ser det ut med tätningslister i fönsterkarmen? Får du fukt vid fönstrets högra nedre del också?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, ser ut som svartmögel. Behandla själva fläcken med Mögel-Fri eller liknande och måla sedan över. Men först bör du, som du själv konstaterat, fixa grundproblemet vilket tycks vara kondens pga köldbrygga.
Tack, ja det är ungefär precis så mina tankar går också!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser det ut med tätningslister i fönsterkarmen? Får du fukt vid fönstrets högra nedre del också?
Fönstret är ganska nyinsatt och någorlunda bra tätat. Det är väldigt begränsat var fukten kommer, det känns tydligt att det drar där när det är kallare ute.
 
Är det en kamin/öppenspis direkt till höger?
 
Nej, fönstret är placerat i en kupa i snedtak. Den lilla ramen du ser till höger är en bokhylla som är infälld i väggen. Jag tror att jag får lossa på den och kika lite hur det ser ut där bakom...
 
Drar det sådär så måste det ju vara nåt väldigt tokigt där bakom..............Nästan så det borde synas utifrån var det tar sig in för även om isoleringen ska isolera så kan den inte stoppa drag som tar sig in om det är nåt vidöppet typ.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.