R
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv

Hade tänkt göra min luftrenare ljudlös och första steget är att köpa mig en sådan här skiva http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv
och tejpa på med dubbelhäftande tejp, då det är aluminium, föreslå annars ett bra lim.

Min fråga är OM DET ÄR FARLIGT, alltså giftigt att andas in, säg att man står och sågar i det och får i sig MASSOR av damm.
Jag kommer ha det på en maskin och därmed kommer vibrationerna skapa slitage i viss mån.

Vill inte bli överraskad efter jag påbörjat projektet så jag frågar nu istället.

OCH så undrar jag om det går att såga/skära i det, då jag måste göra det för att få det att passa, det finns handtag och annat på luftrenaren,
 
A) Det där är en produkt att använda i bilar, ej i bostäder.
B) Din "luftrenare" kommer inte att bli ljudlös. Ljudet kommer med den utblåsta luften.
C) Fråga Mekonomen.
D) Det är skumplast. Man skär det med kniv, t.ex. en brödkniv.
E) Har du inte filtrerat bort allt asbestdamm än?

Och till slut, lite OT
F) Be moderator låsa den här tråden också innan du får fler svar som gör dig upprörd ;)
 
Sån där skumplast gör inte mycket nytta, de mesta av oljud beror på vibrationer, det är enklare att klä in hela skiten med tex bitumenmattor.
 
R
Asbestfiberna är nog borta, har renat hela huset, mer asbest kommer dock hela tiden in. kan berätta att en vanlig lunga har 10.000-10.000.00 för varje gram lungvävnad vid obduktion.
MEN nu skojar jag lite, det finns dock andra saker i luften som inte borde vara där.
Mitt mål är att kunna ha på den dygnet runt utan att bli störd. I högsta läget gör den 65decibel.
Min luftrenare kommer inte bli ljuddlös, det vet jag och de thar påpekats i min andra tråd. Detta är ett steg på vägen.. som jag skriver.

Enda saken du sa som jag känner är lite produktiv är den första. Varför skulle jag inte kunna använda den inomhus men i en bil?? Påstår du att det är farligt eller vaddå?

A) Det där är en produkt att använda i bilar, ej i bostäder.
B) Din "luftrenare" kommer inte att bli ljudlös. Ljudet kommer med den utblåsta luften.
C) Fråga Mekonomen.
D) Det är skumplast. Man skär det med kniv, t.ex. en brödkniv.
E) Har du inte filtrerat bort allt asbestdamm än?

Och till slut, lite OT
F) Be moderator låsa den här tråden också innan du får fler svar som gör dig upprörd
 
Redigerat:
R
Bitumen komme rjag inte använda. Det är ett högst tvivelaktigt ämne. Bara lukta på skiten.
 
Var glad att du bor i detta landet, jag jobbar en del i Kina och det är tidvis rent av jobbigt att andas, rökning är mer hälsosamt här hemma än att andas deras luft.

Skumplasten ÄR skit, i bilen används ju sånt under inredning och grejer, alltså inte i direkt kontakt med luften, det smular även sönder med tiden, och det är säkerligen mer hälsoskadligt än bitumen, bitumen tycker jag inte alls luktar så farligt, inte värre än vad dessa skumplast mattor gör.
 
raddforasbest är bästa trollet just nu på forumet
 
R
Stod på Biltema och sniffade på bitumenmattorna, fy fan vad de luktade.. Som sagt ska de inte vara jättenyttiga och jag följer hellre saker jag läser än något Kalle sa på fikapausen dagen han rev eternittak bara för att han var så tuff.

Om det nu är som ni säger att dessa skumplastmattor inte gör mycket så får jag väl börja fundera på den slutgiltiga lösningen- som är att bygga en stor låda som jag isolerar.

Men jag blir fundersam... Vad exakt menar ni med att det inte hjälper någonting? Jag förväntar mig inte att det ska gå fårn 65db till 30... Är dock nöjd med 5-10, är som sagt ett steg till total ljudlöshet.
 
raddforasbest skrev:
Stod på Biltema och sniffade på bitumenmattorna, fy fan vad de luktade.. Som sagt ska de inte vara jättenyttiga och jag följer hellre saker jag läser än något Kalle sa på fikapausen dagen han rev eternittak bara för att han var så tuff.

Om det nu är som ni säger att dessa skumplastmattor inte gör mycket så får jag väl börja fundera på den slutgiltiga lösningen- som är att bygga en stor låda som jag isolerar.

Men jag blir fundersam... Vad exakt menar ni med att det inte hjälper någonting? Jag förväntar mig inte att det ska gå fårn 65db till 30... Är dock nöjd med 5-10, är som sagt ett steg till total ljudlöshet.
jag har använt en massa sånt där för att isolera datorlådor osv och det funkar inte så bra, de mesta oljuden följer material och grejer, det är därför man använder bitumen för det gör det hela stumt, används mer flitigt i bilar än biltemas skumplastmattor iaf.
Ljudet från fläktar och blås kan du inte sänka utan att minska luftflöden, alltså är det vibrationerna du kan göra något åt i första hand och då kan du lika väl kasta en handduk över som att köpa dessa mattor.
 
raddforasbest skrev:
...
Enda saken du sa som jag känner är lite produktiv är den första. Varför skulle jag inte kunna använda den inomhus men i en bil?? Påstår du att det är farligt eller vaddå?...
Nej jag har inte påstått att det är farligt.
Du läser in saker som inte finns i vad andra skriver, det är som att du ÖNSKAR att allt är farligt.

Mattan är till att användas i motorrum, inte i kupén i bilar, och inte i bostäder.
Blev du orolig när jag påpekade det?
Du vet, rätt sak på rätt plats.

Och om du inte längre är rädd för asbesten så stäng av maskinen och ställ undan den.
Med så hög ljudnivå kommer den ju att förstöra ditt liv annars.

Varför inte bara sova med gasmask på?

Enkel fråga, av nyfikenhet, och som du naturligtvis inte behöver svara på om du inte vill:
Vad gör du på dagarna?
 
R
Intressant. Det är som en annan påpekade i min andra tråd viktigt att minska luftflödena.
En sak förstår jag dock inte.. Om man minskar luftflödet så försvinner ju sugförmågan?
 
raddforasbest skrev:
Intressant. Det är som en annan påpekade i min andra tråd viktigt att minska luftflödena.
En sak förstår jag dock inte.. Om man minskar luftflödet så försvinner ju sugförmågan?
Ja och det är ju därför du inte kan göra så, då kan du ju lika väl stänga av den en stund när du tycker det blir störande.
Bättre isf att köra den vissa stunder på max effekt och sen stänga av än att konstant köra den långsamt.
 
R
Fortforfarande livrädd för asbest, som man bör vara om man är rädd om ens liv och prestanda.
TYcker dock luften blir bättre och skulle velat ha på den dygnet runt.
Blev mest irriterad då det verkar lite väl inside the box autism på ett sådant påpekande.

Det är tungt att andas när man har mask sägs det. Nej min luftrenare är en bra maskin, nu vill jag bara ha den ljudlös.

JAg arbetar som asbestsanerare på "kalles asbest", där är det väldigt viktigt med att äta pizza till lunch och röka samtidigt som man bryter eternitskivor.
 
raddforasbest skrev:
Fortforfarande livrädd för asbest, som man bör vara om man är rädd om ens liv och prestanda.
TYcker dock luften blir bättre och skulle velat ha på den dygnet runt.
Blev mest irriterad då det verkar lite väl inside the box autism på ett sådant påpekande.

Det är tungt att andas när man har mask sägs det. Nej min luftrenare är en bra maskin, nu vill jag bara ha den ljudlös.

JAg arbetar som asbestsanerare på "kalles asbest", där är det väldigt viktigt med att äta pizza till lunch och röka samtidigt som man bryter eternitskivor.
Det är väl ingen som byter eternitskivor nu för tiden?

Det är även jobbigt att röka och käka pizza med gasmask.
 
R
Fast när man dammsugar så låter ju maskinen mest? om man bara lyssnar vid själva insuget på slangen så låter det inte extremt mycket?
Dessutom finns det ju ljuddämpare till ventilationsslangar, minskar de bara luftflödet...... Varför inte bara sätta en skiva framför då..
Nej något här antingen döljer eller har ni missat.

Dessutom.. blir ju vakummet lika stort fast man minskar själva utsuget, kompenseras inte det med att suget blir starkare. Nej detta kan inte stämma

Klart som fa* det kan bli tystare, har väldigt svårt att tro att om man bygger en stor låda och sätter slangar till insug och utsug och isolerar slangarna att detta inte skulle gett någonting/väldigt lite då det uppstår sådana enorma ljud vid utsug och insuget. Ni inser väl att db adderar upp, om maskin a skapar ljud a1, maskin b b1 ...... maskin ö ö1 så skulle ingen seriös person sagt att det kvittar om vi tar bort alla maskiner förutom ö för det låter lika mycket som innan.......
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.