K
Hej
Jag har funderingar kring isoleringen av vår vind. Vi bor i 40-talshus av trä med kallvind. Vintertid blir det tyvärr rätt fuktigt där uppe, inte katastrof, men fuktigare än vad det borde vara. Har haft besiktningsman på plats som trodde att fukten kom både in- och utifrån men han var osäker.

Som isolering har vi ca 20 cm träspån som är torr och fin. Ovanpå denna har någon vid något tillfälle kompletterat med någon annan typ av material (se bild). Är det någon som med hjälp av bilderna vet vad detta är för material, och om det är lämpligt att använda för att isolera en kallvind?

Närbild på gammal isolering och splittrade träbrädor, möjlig asbestförorening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad vind med kablar och sågspån på svart plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Materialet är skadat på många ställen så jag överväger att riva ut det och ersätta det med något annat.
 
K klub skrev:
Hej
Jag har funderingar kring isoleringen av vår vind. Vi bor i 40-talshus av trä med kallvind. Vintertid blir det tyvärr rätt fuktigt där uppe, inte katastrof, men fuktigare än vad det borde vara. Har haft besiktningsman på plats som trodde att fukten kom både in- och utifrån men han var osäker.

Som isolering har vi ca 20 cm träspån som är torr och fin. Ovanpå denna har någon vid något tillfälle kompletterat med någon annan typ av material (se bild). Är det någon som med hjälp av bilderna vet vad detta är för material, och om det är lämpligt att använda för att isolera en kallvind?

[bild] [bild]

Materialet är skadat på många ställen så jag överväger att riva ut det och ersätta det med något annat.
Ser ut som stenullstäcken ?
Typ stenull på rulle ?
Kan ju vara annan fiberull också (lite svårt att se på bild).

Har dock svårt att tro att det är det som ger upphov till en fuktig vind.
Antingen är det isoleringen i sig (dvs vinden blir för kall jämfört med vad den byggdes för) eller så är det att det kommer fukt nerifrån och eller utifrån.
I första fallet får du tar bort isolering, men då ökar ju uppvärmnignskostnaden.

Kommer det fukt utifrån kanske man skall sätta igen ventilationen (iaf delar av året? ).

Kommer det nerifrån så kanske ventilationen i huset skall ses över och/eller att man sägger en ångbroms. Men då måste du ta bord både ull och spån alternativt sätta den i innertaket och bygga nya innertak.
Eller så bör man ventilera mer på vinden?

Har du några problem med mögelpåväxt på vinden då så du måste göra något ??
 
K
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser ut som stenullstäcken ?
Typ stenull på rulle ?
Kan ju vara annan fiberull också (lite svårt att se på bild).

Har dock svårt att tro att det är det som ger upphov till en fuktig vind.
Antingen är det isoleringen i sig (dvs vinden blir för kall jämfört med vad den byggdes för) eller så är det att det kommer fukt nerifrån och eller utifrån.
I första fallet får du tar bort isolering, men då ökar ju uppvärmnignskostnaden.

Kommer det fukt utifrån kanske man skall sätta igen ventilationen (iaf delar av året? ).

Kommer det nerifrån så kanske ventilationen i huset skall ses över och/eller att man sägger en ångbroms. Men då måste du ta bord både ull och spån alternativt sätta den i innertaket och bygga nya innertak.
Eller så bör man ventilera mer på vinden?

Har du några problem med mögelpåväxt på vinden då så du måste göra något ??
Tack för ditt svar!
Ja det kan vara stenull men jag är själv osäker.
Borde inte träspånet ta åt sig fukt om det kommer fukt nedifrån? Jag har sett att det sitter ångspärr i innertaket på vissa ställen men jag vet inte om det är heltäckande i huset.
Vad jag förstår ska det vara isolering som låter huset andas på vinden?

Vi installerade FTX förra vintern så ventilationen i huset är bra.
Det finns absolut gammal mögelpåväxt på vinden, både vit och svart. Jag har i december förra året satt upp bräder på flera ställen på vinden för att se om det blir påväxt på dem, men det har det än så länge inte blivit.

Misstänker att det kommer in fukt genom taket däremot. Vi har ett plåttak från 80-talet. Jag har inte sett att det läcker in men läkten (som visserligen är äldre än taket) har spår av fuktskador på några ställen. Jag vet tyvärr inte om takpappen byttes samtidigt som taket så den kan vara äldre.
 
K klub skrev:
Tack för ditt svar!
Ja det kan vara stenull men jag är själv osäker.
Borde inte träspånet ta åt sig fukt om det kommer fukt nedifrån? Jag har sett att det sitter ångspärr i innertaket på vissa ställen men jag vet inte om det är heltäckande i huset.
Vad jag förstår ska det vara isolering som låter huset andas på vinden?

Vi installerade FTX förra vintern så ventilationen i huset är bra.
Det finns absolut gammal mögelpåväxt på vinden, både vit och svart. Jag har i december förra året satt upp bräder på flera ställen på vinden för att se om det blir påväxt på dem, men det har det än så länge inte blivit.

Misstänker att det kommer in fukt genom taket däremot. Vi har ett plåttak från 80-talet. Jag har inte sett att det läcker in men läkten (som visserligen är äldre än taket) har spår av fuktskador på några ställen. Jag vet tyvärr inte om takpappen byttes samtidigt som taket så den kan vara äldre.
Jag är ingen expert, det är ett komplext område, och det finns många åsikter och metoder. När jag har byggt har jag använt ångbroms (inte spärr) samt hygroskopisk isolering i de flesta fallen. I vår campervan använde jag stenull, framförallt för tat det är beprövat i tex plåtbåtar och inte har ngt organiskt som kan mögla i själva isoleringen (vägar/reglar osv är en annan sak).

På landet har vi stenull, men där fick jag en del glasfiberull över som jag lade som extra isolering i somras. Jag kommer hålla koll på vinden, att det inte rubbar balansen som verkar ok just nu.

Stenull suger inte upp fukt, men den stoppar ju inte den heller (precis som glasfiber).
Spånen kan ta upp viss fukt, men den kommer ju sen avges också - så det är inte en lösning att lagra hur mycket fukt som helt i en isolering om balansen inte är rätt.

Stenull vs tex cellulosa är för att man inte vill få kondensutfällning inuti isoleringen i vissa fall och låtas huset "andas" bättre.

Är det för fuktigt på vinden så är det där du bör åtgärda tror jag. Antingen genom att ta in mindre ,elelr mer utomhusluft (kan behöva varieras per säsong) eller genom att spärra så att fukt inifrån huset inte tränger upp (tex genom ventilationsöversikt (med ni hade ju frånluft skrev du) eller ångbroms i taket. Ångspärr/plast tror jag personligen inte på i gamla hus då dom inte är byggda så från början, framförallt är det svårt att få helt tätt då)
Men det finns olika skolor och mycket skrivet om detta.

https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
 
ser ut som gamla gullfiber sydda täcken troligen glasull i som kan innehålla glasbitar ibland
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.