eller finns det något att förbättra?
 
  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 01.20.30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lilla förändring jag skulle göra är att flytta ned ugnen under hällen och flytta häll och ugn ett snäpp åt vänster så att man får en större arbetsyta mellan häll och ho. Det är också trevligt att ha en avställningsyta i direkt anslutning till kyl/frys, vilket du då får.
 
Som jag ser det är diskmaskinen längst till höger? Trevligare att ha utrymme på bägge sidor av den så alternativt byta plats med lådorna till vänster om den.
 
Jag saknar fler arbetsytor. Hur är den högra väggen? I vårt kök så har vi upphöjd diskmaskin istället för ugn och det är super.
 
Om du har diskmaskinen längst till höger kommer det att ånga då du öppnar den. Har du en tapet så kan du riskera att den påverkas efter ett tag.

Det känns som att du skulle kunna få ut lite mer arbetsyta ur hela köket. Finns det plats för ett L-kök?

Du kan experimentera med att ha ugnarna intill väggen istället eftersom du förmodligen kommer att vara inne i kylen oftare. Det kan vara skönt att ställa matkassarna på bänkskivan och kunna lyfta in direkt i kylen från bänken. Man brukar även plocka på sig många saker från kylen samtidigt och vill kanske kunna ställa dessa på bänken bredvid.
 
Om jag tar bort högskåpet med ugn och micro och placerar ungnen under hällen och micron i ett överskåp så får jag mer yta. Kan det vara bra eller förlorar jag någon fördel med högskåpet mer än att ugn hamnar längre ner?
/Rickard
 
Det där är ju så individuellt, vissa föredrar att ha ugnen i arbetshöjd medan vissa hellre vill ha mer bänkyta. Kan du inte åka ut till något större varuhus typ Ikea och "provlaga" lite i deras kök och se hur det känns?
 
Rickard_abr skrev:
Om jag tar bort högskåpet med ugn och micro och placerar ungnen under hällen och micron i ett överskåp så får jag mer yta. Kan det vara bra eller förlorar jag någon fördel med högskåpet mer än att ugn hamnar längre ner?
/Rickard
Som föregående skrev är det högst individuellt. Du får nästan tänka ut vad du behöver mest. Har du ugnen i högskåp förlorar du bänkyta men kan förmodligen ha en lådhurts extra under hällen, samtidigt som du får bra arbetshöjd på ugnen. Har du mycket småprylar kanske du uppskattar den extra lådhurtsen. Å andra sidan är arbetsyta ovärderligt då den behövs. Ett alternativ kan ju vara att skaffa en rullande köksö. Då kanske du får både lite extra förvaringsutrymme och arbetsyta. Är den på hjul kan du rulla runt den och använda att duka bufféer på tex. Men det kanske du redan tänkt på.

//D
 
Rickard_abr skrev:
förlorar jag någon fördel med högskåpet mer än att ugn hamnar längre ner?
/Rickard
Du förlorar lite djup i micron, men med dagens moderna microugnar märks det knappt.
 
Jag skulle flytta diskmaskinen till mitten, vänster om diskhon. I övrigt ser det bra ut tycker jag men på bilden ser det ut att finnas väldigt mycket yta vilket skulle kunna möjliggöra ett L-kök precis som tidigare nämndes.
Det hade jag i så fall inte tvekat en sekund på att göra. Alternativt ställa ett högskåp med ugn och mikro på långväggen mittemot bordet.
 
Hur stort är huset? Rummet känns rätt rymligt så jag skulle också ha försökt få till ett L-kök
Annars ser det bra ut!
 
Det måste finnas stora ytor som inte är utnyttigade gör ett L-kök flytta diskmaskin så du får ett överskåp över diskmaskin så det inte blir så mycket spring då du ska plocka ur. Kyl och frys kommer inte att räcka till för en normalfamilj utan det vill till 2 st. enheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.