Ofärdig takinstallation med synliga elledningar och spacklad vägg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation med utstickande elkablar på en ojämn grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverar äldre lägenhet och måste koppla lamputtag till vardagsrummets taklampa för att kunna koppla in lamphållare.
Då var det ju det här med jord och ojord.

Se bild.
Tidigare ägare skippade det han trodde var jord och kopplade in de två andra för ojordat uttag.
Jag skulle gärna köra jord men blir osäker på sladden som är vit? Är det vanligt i äldre hus?

Kan man anta att tidigare arrangemang blir korrekt som ojordat. Bör jag hålla mig till ojordad kontakt som tidigare ägare eller kan jag anta att den tredje sladden (eltejpad) är jord och koppla in jordad kontakt/lamphållare direkt?

Nån som sett detta förrut
 
Nej, ska mätas hur det är kopplat i ditt fall.
Kan ha suttit en kronbrytare och då kan det lika gärna vara en fas i den isolerade tråden. Hur ser brytaren ut?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Fairlane
Man kan aldrig vara säker på vad olika färger innebär utan att mäta, men en vild gissning är att du har en kronkoppling där, dvs två knappar som kan styra varsin del av en lampa.

Om vägguttag i rummet är ojordade ska lamputtaget också vara det och tvärtom.
 
  • Gilla
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, ska mätas hur det är kopplat i ditt fall.
Kan ha suttit en kronbrytare och då kan det lika gärna vara en fas i den isolerade tråden. Hur ser brytaren ut?
aha så kan det va, brytaren är enkel. Sorry dålig bild, inte i lägenheten just nu
 
  • Enkel vit ljusbrytare på väggen vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan aldrig vara säker på vad olika färger innebär utan att mäta, men en vild gissning är att du har en kronkoppling där, dvs två knappar som kan styra varsin del av en lampa.

Om vägguttag i rummet är ojordade ska lamputtaget också vara det och tvärtom.
okej ska kolla dessa, men låter ju som tidigare ägaren var på rätt spår då
 
G Guzzen skrev:
Tidigare ägare skippade det han trodde var jord och kopplade in de två andra för ojordat uttag.
Jag skulle gärna köra jord men blir osäker på sladden som är vit? Är det vanligt i äldre hus?

Kan man anta att tidigare arrangemang blir korrekt som ojordat. Bör jag hålla mig till ojordad kontakt som tidigare ägare eller kan jag anta att den tredje sladden (eltejpad) är jord och koppla in jordad kontakt/lamphållare direkt?
Vit har aldrig förekommit som jord. Kan röd eller gulgrön blivit målad så den ser vit ut hela synbara längden…men knappast. Du får väl skrapa lite på färgen.

Det är väldigt dumt att anta att den vita är jord eftersom det är högst osannolikt… Är det en dubbel brytare, kronbrytare, så kan man förvänta sig att armaturen bli strömförande när du slår till båda brytarna. Vill du fortfarande chansa på vit jord?

Är det en enkel brytare så kanske det finns en tejpad vit i dosan bakom brytaren.

Är de vanliga eluttagen i rummet jordade ska det vara jordat i taket också, annars inte.
Vad har du för färg på jorden i dina eluttag? Eller är de ojordade?
Det räcker inte att man vill vit ska vara jord.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Det är med största sannolikhet ojordat!
Det du har är 2 tändtrådar och nollan och därmed en kronbrytare som kunde tända taklampan i 3 nivåer. Dåtidens dimmer.

Hur gammalt är elanläggningen i lägenheten?
Ett foto av säkring-centralen vore bra.
Ofta kan man enkelt tråda om i gamla lägenheter. Rören på den tiden var i stål eller bleckplåt med tjärpappen men fungerar bra än idag.
Om du renoverar helt i en lägenhet se till att börja med elen, då det är mycket svårare att fixa elen i efterhand, speciellt i kök och badrum.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vit har aldrig förekommit som jord. Kan röd eller gulgrön blivit målad så den ser vit ut hela synbara längden…men knappast. Du får väl skrapa lite på färgen.

Det är väldigt dumt att anta att den vita är jord eftersom det är högst osannolikt… Är det en dubbel brytare, kronbrytare, så kan man förvänta sig att armaturen bli strömförande när du slår till båda brytarna. Vill du fortfarande chansa på vit jord?

Är det en enkel brytare så kanske det finns en tejpad vit i dosan bakom brytaren.

Är de vanliga eluttagen i rummet jordade ska det vara jordat i taket också, annars inte.
Vad har du för färg på jorden i dina eluttag? Eller är de ojordade?
Det räcker inte att man vill vit ska vara jord.
den tanken slog mig också att den kan vara mål (hemsk tanke om nån gjort det )
Ska kolla imorgon
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är med största sannolikhet ojordat!
Det du har är 2 tändtrådar och nollan och därmed en kronbrytare som kunde tända taklampan i 3 nivåer. Dåtidens dimmer.

Hur gammalt är elanläggningen i lägenheten?
Ett foto av säkring-centralen vore bra.

Ofta kan man enkelt tråda om i gamla lägenheter. Rören på den tiden var i stål eller bleckplåt med tjärpappen men fungerar bra än idag.
Om du renoverar helt i en lägenhet se till att börja med elen, då det är mycket svårare att fixa elen i efterhand, speciellt i kök och badrum.
här är bild på centralen. Det är enligt en elektriker jag känner indraget trefas. Jordat i kök och badrum om det är nån ledtråd.
 
  • Elektrisk central med öppen lucka som visar säkringar och trefas-system, etiketter för jordat kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med trefas indraget, jordat, säkringar och en fotboll vid dess fot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lite märklig installation. Jag gissar att personskyddsautomaten i separata kapslingen går till badrummet?

Konstigt att man inte bara monterat jordfelsbrytare för hela anläggningen istället..
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
C cotillion skrev:
En lite märklig installation. Jag gissar att personskyddsautomaten i separata kapslingen går till badrummet?

Konstigt att man inte bara monterat jordfelsbrytare för hela anläggningen istället..
Och lika konstigt att man inte satt JFB i den kapsling som redan finns. Samt varför man lämnat "beröringsskydden" i öppningarna (på sidan om JFB) och inte monterat täcklock? Hempul? multihantvekare?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ja nu är ni över min kunskapsnivå. Huset är från 1920 så vet att de dragit in trefas till huset centralt, sen om det är indraget i lägenheterna kan variera (bekostas av resp innehavare).

så länge det inte är nåt farligt så är jag typ okej med lösningar
 
E elmont skrev:
Och lika konstigt att man inte satt JFB i den kapsling som redan finns. Samt varför man lämnat "beröringsskydden" i öppningarna (på sidan om JFB) och inte monterat täcklock? Hempul? multihantvekare?
Ja, kabelmatningen ser ny ut ( grovt kabel) är det 3-fas indraget ? Bör kollas, men det finns hopp. Som elmont påpekade är det konstigt att JFB inte sitter i elcentralen. En sanering av centralen kanske byte till ny normcentral med 2x12 platser.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja, kabelmatningen ser ny ut ( grovt kabel) är det 3-fas indraget ? Bör kollas, men det finns hopp. Som elmont påpekade är det konstigt att JFB inte sitter i elcentralen. En sanering av centralen kanske byte till ny normcentral med 2x12 platser.
det är trefas indraget
 
Om vi återgår till rummet så ska du alltså titta dig omkring för att se om alla vägguttag är jordade eller ojordade, och om det finns någonting andra ledande delar som skulle kunna ha kontakt med skyddsjord eller moder jord.

Rummet ska i sin helhet antingen ha skyddsjordade uttag (både på väggar och i tak) eller vara helt isolerat från alla form av jord. Det är vad du ska bedöma. Detta gäller per rum, eller åtminstone halva rum som kök. T.ex köket eller halva köket är ju jordat.

Hur centralen ser ut, om du har trefas och om det finns en JFB är helt irrelevant, det är en helt annan fråga. Och försök inte mäta dig fram till vad ledarna har för funktion utan att i förväg ha en god aning om vad det borde vara.
 
  • Gilla
Guzzen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.