D
Till nya huset (från 70-tal) går det två telefonledningar, varav den ena linan är uppsatt mycket senare och förre ägaren sagt upp för flera år sedan. Jag ringer Telia och de säger att det är lungt att klippa ledningen om abonnemanget är uppsagt. Ok tänker jag, ledningen som går utanför dörren måste ju vara den senare installationen, men sen kollar jag på insidan av huset där ledningen verkar komma in och den kabeln går till första jacket. Kan det vara så att båda ledningarna delar på samma jack av någon anledningen? Verkar väldigt konstigt detta. Vad jag kan se har inga andra huvudteleledningen på utsidan av husen. Någon som har någon idé innan jag ringer Telia igen?
 
  • tele1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tele2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tele3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Ännu konstigare är att ledningen som kommer direkt upp från marken är avklippt.
Vad tusen kan teknikerna haft för sig, bytt huvudledningen mot den andra?
 
  • tele4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tele5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tänka mig att man behövde dra in en ny kabel då det andra abonnemanget öppnades och då valde att koppla båda abonnemangen via den kabeln.
 
peternicklas
alfista skrev:
Kan tänka mig att man behövde dra in en ny kabel då det andra abonnemanget öppnades och då valde att koppla båda abonnemangen via den kabeln.
Mest troligt så har det varit fel på den gamla och bara ena paret har kanske fungerat. Då det är 4 trådar i en telekabel (2 par) så fungerar det med 2 olika abb. på samma kabel.
 
peternicklas
Ja det är huvudledningen.
Jag hade varit lite försiktig med att klippa och ta bort. Vi har inget tele abb men kommer inte att ta bort kablen för det.
 
D
Jag måste ta bort kabeln. Inte bra detta, får be att de skickar en tekniker och undersöka varför de gjort på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.