Hej hej,

Vi installerade en torktumlare för 7 år sedan ovanpå vår tvättmaskin. När vi fick den installerad sade man att vi inte fick köra båda maskinerna samtidigt. Jag har förstått att det inte är optimalt att göra så. Vi har aldrig kört maskinerna samtidigt, och det har fungerat toppen i sju års tid. Vi har även bytt ut tvättmaskinen en gång under tiden, och installatörerna från tretti motsatte sig inte att fortsätta med samma installation.

Nu när vi behövde byta ut torktumlaren igen, för att den förra gått sönder, sade installatörerna att de inte fick installera på samma sätt, och tumlaren står kvar i hallen.

Mina frågor är nu:

1. Hur farligt är vårt gamla system _egentligen_? Låt oss säga att en elkunnig kompis kopplar tillbaka till hur vi hade innan.

2. Kan man installera någon slags "switch" på dosan så att det blir omöjligt att köra båda samtidigt, som en försiktighetsåtgärd? Är det en avancerad procedur i så fall, och vad är ett rimligt pris för en sådan installation?

3. Hur omständigt vore det att göra "rätt"? Behöver man dra helt nya sladdar genom lägenheten? Vad är ett rimligt pris för detta alternativ?

Vi bor i gammalt hyreshus för övrigt.

Jag bifogar bilder på dosan i badrummet, proppskåpet och innehållsförteckningen.

Tack!
 
  • Otydlig bild på en öppen elektrisk anslutningsdosas innanmäte med flera synliga kablar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett proppskåp med flera säkringsrader och en huvudströmbrytare, etiketterat för olika elområden i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Proppskåp med säkringar och en gammal etikett som listar olika elektriska kretsar och säkerhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda som kan hända om ni kör båda samtidigt är att säkringen går.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Ser som sagt ut som du har enfasgrupp framdragen till maskinerna. Ingen fara att ha båda inkopplade på en fas. Med lite (mycket) tur så kan båda köra samtidigt också. Det är bara när tvättmaskinen värmer vatten som den drar mycket.
Blir det totalt för mycket går proppen.
 
Janabanana Janabanana skrev:
Nu när vi behövde byta ut torktumlaren igen, för att den förra gått sönder, sade installatörerna att de inte fick installera på samma sätt
Den inställningen förenklade nog deras arbetsdag en del... :cool: De har nog läst några "regler" väl bokstavligt och saknade kunskaper och erfarenheter för att våga anpassa sig till en verklighet som inte läst samma "regelbok".

Janabanana Janabanana skrev:
1. Hur farligt är vårt gamla system _egentligen_?
Inte alls farligt är min uppfattning, utifrån den beskrivning du ger. Sen kan naturligtvis ingen på ett forum som inte set allt med egna ögon garantera något.

Janabanana Janabanana skrev:
2. Kan man installera någon slags "switch" på dosan så att det blir omöjligt att köra båda samtidigt, som en försiktighetsåtgärd?
Kan kan man väl men helt onödigt anser jag. Skulle ni av misstag köra båda någon enstaka gång är det värsta som händer att proppen går. Man ska inte regelbundet medvetet överbelasta att system så att säkringen ofta går men det är ju inte aktuellt här.

Janabanana Janabanana skrev:
3. Hur omständigt vore det att göra "rätt"?
För omständligt för att det ska vara värt besväret anser jag. En möjlig variant kan vara att byta befintliga trådar till 2,5 kvmm och säkra upp till 16 A för den gruppen. En elektriker måste nog bedöma på plats om det är lämpligt. Beroende på maskinerna kan det då vara möjligt att köra båda samtidigt. Har "växelvis" användning "fungerat toppen" i sju år skulle jag fortsätta på samma sätt.
 
Som ett litet tillägg kan jag tala om att det finns ett fåtal maskiner som ska säkras med max 10 A och då faller det med 2.5mm2 och 16 A. På dom maskinerna brukar det sitta en klisterlapp med texten Max 10 A.
 
det enklaste är väl att sätta dit ett vanligt elutag om det nu är enfas dit.
Nyare maskiner drar inte så mycket el, Jag har ett elutag med en matning som tvätt och torktumlare delar på och kör bägge samtidigt utan problem och det är ju en vanlig 10A säkring till det uttaget
 
  • Gilla
Mnor
  • Laddar…
Janabanana Janabanana skrev:
Nu när vi behövde byta ut torktumlaren igen, för att den förra gått sönder, sade installatörerna att de inte fick installera på samma sätt, och tumlaren står kvar i hallen.
Man kan diskutera vad som är förbjudet här, men installatören är inte helt fel ute. Kopplar man in två maskiner på samma grupp så inbjuder man ju till att båda används samtidigt, och tillsammans överbelastar de gruppen. Man får inte medvetet dimensionera för att överbelasta ledningar och säkringar, så ni får helt enkelt inte köra båda maskinerna samtidigt. TM/TT har dessutom inte en egen grupp enligt gruppförteckningen så ni har en massa annat som också belastar, troligen grupp 2. Det värsta som kan hända är brand. Förhoppningsvis löser säkringen innan dess.

För att lösa detta kan man göra en tvåfasgrupp. Det innebär byte av ledningen mellan central och anslutningsdosa, plus troligen byte av elcentralen då den är fullt utnyttjad.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Installerade en sådan "switch" från ett lika dant uttag till två maskiner. Det fick bli en vanlig lamp knapp då ja inte hittade någon 1-2 brytare. Så antingen bara det ena eller det andra uttaget kunde användas.
Borde finnas 1-0-2 brytare att få tag på.
 
Tvättmaskin drar ca 1400w.
Torktumlare drar ca 1000w.
Summa: 2400w.
230v x 10a = 2300w.
Så ser inga problem här alls!
 
Effekten (strömmen) för tvättmaskiner brukar ligga på ca 2 kw under uppvärmningsfasen ( tot energiförbrukning per tvätt ca 1,4 kWh). Och totaleffekten på kondenstumlare ligger på ca 2 kW (på VP tumlare ca 1 kW). Så att köra både tvätt och tumlare på en 10A säkring är inte att rekommendera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Effekten (strömmen) för tvättmaskiner brukar ligga på ca 2 kw under uppvärmningsfasen ( tot energiförbrukning per tvätt ca 1,4 kWh). Och totaleffekten på kondenstumlare ligger på ca 2 kW (på VP tumlare ca 1 kW). Så att köra både tvätt och tumlare på en 10A säkring är inte att rekommendera.
och för att backa upp detta, kommer här en bild med exakt ovan beskrivna kombination
Energianvändningsdiagram över tid för tvättmaskin och torktumlare med toppar och avtagande förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Fin graf. Den visar att du under ca 15 min ligger på ca 2600 W, eller ca 13 % överlast på en 10 A säkring. Det skulle jag säga är ok.

Det vore värdefullt om du angav fabrikat och modell på din TM och TT.
 
B Bloomington skrev:
och för att backa upp detta, kommer här en bild med exakt ovan beskrivna kombination
[bild]
Snygg graf! Vad för plugg motsvarande har du för att få denna visualisering?
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fin graf. Den visar att du under ca 15 min ligger på ca 2600 W, eller ca 13 % överlast på en 10 A säkring. Det skulle jag säga är ok.

Det vore värdefullt om du angav fabrikat och modell på din TM och TT.
Tyvärr för lat för att kika upp exakta modellnummer, men maskinerna är >5 år gamla.
Whirlpool TM & TT, 6th Sense. Tvätten i detta fall var en 40°-tvätt.

Jag kör maskinerna på separata grupper, avsäkrade 10 A. Men, som du säger(?), hade det nog gått fint att köra dessa på samma i de flesta fallen. Blir nog mer tight om man kör 60° eller 90°... Kanske går fint med 13A-dvärg om förutsättningarna tillåter.

Ungefärlig modell TM: https://www.whirlpool.se/w/whirlpool-frontmatad-tvaettmaskin-7-kg-awo-d-7305/859232261010
Ungefärlig modell TT: https://www.whirlpool.se/w/whirlpool-torktumlare-fristaaende-7-0-kg-aza-hp-7673/857501081020

H Hemmakatten_1 skrev:
Snygg graf! Vad för plugg motsvarande har du för att få denna visualisering?
Denna plugg: https://www.styrahem.se/p/510/liten-fjarrstrombrytare-plugg-energimatning-wifi-shelly-plug-s
Också köpt från den siten - kan rekommendera.
Har även denna monterad infälld: https://www.styrahem.se/p/512/infalld-strombrytare-effektmatning-wifi-shelly-1pm

Allt kopplas duktigt till Home Assistant, utan något som helst krångel, där det fint kan visualiseras.
Stapeldiagram visar elförbrukning för olika hushållsapparater mätt i kilowattimmar (kWh).
Ovan är individuella mätningar för i år. Vi tumlar ~60 % av alla tvättar vi kör.
...å diskmaskinen kanske får styras om till varmvatten från fjärrvärmen :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Tyvärr för lat för att kika upp exakta modellnummer, men maskinerna är >5 år gamla.
Whirlpool TM & TT, 6th Sense. Tvätten i detta fall var en 40°-tvätt.

Jag kör maskinerna på separata grupper, avsäkrade 10 A. Men, som du säger(?), hade det nog gått fint att köra dessa på samma i de flesta fallen. Blir nog mer tight om man kör 60° eller 90°... Kanske går fint med 13A-dvärg om förutsättningarna tillåter.

Ungefärlig modell TM: [länk]
Ungefärlig modell TT: [länk]


Denna plugg: [länk]
Också köpt från den siten - kan rekommendera.
Har även denna monterad infälld: [länk]

Allt kopplas duktigt till Home Assistant, utan något som helst krångel, där det fint kan visualiseras.
[bild]
Ovan är individuella mätningar för i år. Vi tumlar ~60 % av alla tvättar vi kör.
...å diskmaskinen kanske får styras om till varmvatten från fjärrvärmen :)
Stort tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.