Hej,
Jag har nyligen köpt en fastighet. Säljaren äger fortfarande en bit mark mellan min fastighet och vägen men har godkänt ett servitut. Jag försöker skriva ihop ett men det är inte helt enkelt. Vad tror ni om nedan, ser ni några problem?

Upplåtelsens ändamål:
Ägaren till fastigheten XXX, har rätt att anlägga samt nyttja genomfart enligt bifogad karta, bilaga 1. Härskande fastighet ansvarar för underhåll av genomfarten med rätt att förnya/välja belag på väg. Härskande fastighet har även rätt att dra underjordisk elledning för montering av belysning inom markerat område (se bifogad karta).
Den tjänande fastigheten får inte plantera träd, uppföra mur, byggnad eller något annat som förhindrar genomfart inom markerat område (se bifogad karta).

Avtalet upprättas i tre exemplar där parterna tar var sitt och ett exemplar skickas till Inskrivningsmyndigheten för registrering. Kostnaden står den härskande fastigheten för.


På kartan tänker jag markera ut vilket område som det berör och även markera att det är 4m bredd som gäller. I framtiden kanske jag (eller nästa ägare) vill lägga plattor som underlag. Är det möjligt med denna formulering?

Tack för alla förslag på förbättringar :)
 
Är kanske ordet "genomfart" felaktigt i detta sammanhang? Det är ingen genomfart utan endast en in/utfart till vårt hus.
 
Tänk på att göra servitutet tillräckligt brett för att få plats med snö.
 
harry73
Bra skrivit, men ändå några synpunkter
- Bra att du tog med elledningar, men skriv hellre ledningar, t ex elledningar till belysning. Då får du också gräva ner fiber eller vad som än kommer i framtiden
- 4 m funkar som uppfart, men om den också kommer att användas som ridväg, eller av fotgängare (allemansrätten tillåter det) kan det kännas lite trångt. Kolla också vad renhållningsverket säger om tillgänglighetskrav.
- Nämna också att fastighetsägaren inte får sätta grind över vägen (och eventuellt att du får sätta grind och staket)
- skriv att du får ta bort rötter, grenar och annan växtlighet inom vägområdet
 
Jättetack harry73!
Jag ska se om jag ev. har möjlighet till bredare väg. Jag vågar inte riktigt skriva om att sätta upp grind/staket. Säljaren ville ursprungligen att vi skulle skapa en ny väg från baksidan in (och förstöra väldigt mycket fin skog) men har äntligen gått med på vi får ett servitut på en befintlig väg som funnits i över 70 år till detta hus. (men som dock går 30m över deras tomt)

Här är en uppdaterad version av servitutet. Hoppas det hjälper någon :) Fortfarande glad för alla förbättringstips! :)

Upplåtelsens ändamål:
Ägaren till fastigheten XXX, har rätt att anlägga samt nyttja genomfart på markerat område enligt bifogad karta, bilaga 1. Härskande fastighet ansvarar för underhåll av genomfarten med rätt att förnya/välja belag på väg, samt rätt att ta bort rötter, grenar och annan växtlighet inom markerat område. Härskande fastighet har även rätt att dra underjordiska ledningar, t.ex. elledningar till belysning inom markerat område.

Den tjänande fastigheten får inte plantera träd, uppföra mur, grind, byggnad eller något annat som förhindrar genomfart inom markerat område.
 
Redigerat:
harry73
30 m är bara en kort sträcka, då är 4m inte så farligt
 
Har ingen personlig erfarenhet. Men det låter delvis onödigt detaljerat. Och om det finns med onödiga detaljer så kanske det kan tolkas "tvärtom" alltså som en begränsning, det gäller bara för det som detaljerats.

Hur är det med ledningar som finns idag? Kommer du inte att behöva täcka även sådant med servitut.

Passa på att formulera detta servitut mer generellt vad gäller ledningar. Du kan vilja ha både fiber, el och framtida VA ledningar där.
 
Harr73: Allemansrätten gäller inte här, det är ju, som jag förstår det, såpass nära huset att det bara kan uppfattas om infart till huset och inte som en allmän väg. Eftersom det också bara gäller ett hus finns ingen anledning att ha palts för möte med hästar, fotgängare eller lastbilar.

Vad gäller sopbilen så gissar jag att fastighetsägaren redan idag måste dra ut tunnan till vägen.
 
Jag ringde både kommun och lantmäteriet för att rådfråga dem och de sa båda att servitutet helst ska vara så detaljerat som möjligt för att det inte ska uppstå problem i framtiden. Och det kan jag tycka verkar logiskt med tanke på hur mycket trådar det finns som har problem med sina servitut. (får inte välja vägbelag, får inte sätta upp belysning osv)

Idag finns det en huvudledning för el som ligger där. Men jag har också hört att elbolagen + fiber måste hitta alternativa vägar att dra in sina kablar om de inte får använda ett servitut. I mitt fall skulle det vara möjligt att dra in dem från annat håll men nu tolkar jag det som att min omskrivning ovan även tillåter dessa kablar. Men jag ska skriva om så att jag får in VA där också! Tack! (I mitt fall kommer VA dock att behöva gå åt annat håll pga kopplingspunkt)
 
Anna_H: Du har troligtvis rätt då jag inte heller uppfattar detta som allmän väg. Och soptunnan måste ner till gatan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Anna_H skrev:
Harr73: Allemansrätten gäller inte här, det är ju, som jag förstår det, såpass nära huset att det bara kan uppfattas om infart till huset och inte som en allmän väg.
Anna_H: Du kan inte veta om Allemansrätt gäller eller inte för det är en tolkningsfråga, och säkert inte om du inte har sätt karta/bilder/ed över området. TS skriver att det finns en fin skog på andra sidan huset, så det är inte orimligt att infarten korsar en stig eller gör skogen tillgängligt på något sätt.
Om det finns risk för hästar/fotgängare kan TS bäst själv bedöma, jag ville bara se till att han inte glömmer bort det om det skulle vara aktuellt.
På samma sätt vet vi inte var TS har sin soptunnor och om han har enskild avlopp som behöver tömmas. Även här borde TS kunna bedöma det själv, men ville jag bara se till att det inte glöms bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.