Hej!

Uppe på vinden ska jag riva en vägg enligt bild för att få mer utrymme. När jag påbörjade rivningen kom jag på att den går under en takstol och förmodligen agerar stödben. Men flera frågor dök upp nu:

- Är det verkligen ett stödben? De andra stöden finns förmodligen i kattvindsväggen så varför ha ett separat utstickande stöd.

- Varför är det isolering och plast i väggen?

Min gissning är att någon tidigare ägare av huset byggt om här men jag kommer inte fram till något logiskt.

Huset är från 70-tal
Reglarna är ca 30x120mm och det är 2st i väggen
Det lilla utrymmet har varit en skrubb där endast den väggen som jag har ringat in är isolerad.
 
  • Vägg på en vind, markerad med rött, under rivning. Röd tapet, träpanel i tak och på väggar. Dold isolering synlig. Verktyg och lådor i ett angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Börjad rivning av en vägg på vinden, markerad i rött, med exponerade reglar och isolering. Bakom väggen syns ett utrymme med träpaneler och gamla tapeter med skeppsmotiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven vägg på en vind med synlig isolering och plast, bredvid en bärande träregel och en synlig matta på golvet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med lutande tak, kartonger, en röd gunghäst och genomskinliga plastlådor med leksaker. En vägg och synliga takstolar är i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det är ett stödben..

Men.. hur ser kattvindsväggen ut? Är den original? För den borde vara stödet .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tror inte det är ett stödben..

Men.. hur ser kattvindsväggen ut? Är den original? För den borde vara stödet .
Jag hittade reglar under takstolen i kattvindsväggen. Känns absolut som att det är original…
 
Då är det nog den som stöttar takstolen

Väggen du vill riva känns verkligen som att den är ditsatt i efterhand
 
Violina Violina skrev:
Då är det nog den som stöttar takstolen

Väggen du vill riva känns verkligen som att den är ditsatt i efterhand
Har du någon gissning på varför den är isolerad?
 
Sambar911 Sambar911 skrev:
Har du någon gissning på varför den är isolerad?
Tror det är någon som kollat hur man normalt sett bygger en vägg (då har man isolering) och helt enkelt gjort så..

Finns egentligen ingen anledning att ha varken plast eller isolering i den väggen, men det var det ändå..

Plasten, är den bakom ytskiktet på alla väggar i "garderoben"?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nej bara den väggen. Den garderobsväggsbiten som är vänd mot kameran har varken isolering eller plast.

Det är ett radhus och jag har därför kollat hur en granne har det. Dom har en vägg på samma ställe som fortsätter in i rummet så jag blev inte klokare…

Jag tycker också att det inte borde vara bärande men man vill inte vara där och riva när man inte vet säkert.
 
Kan ju varit byggt som en vägg hos dig också tidigare och isolerad pga ljud etc. Det är ju mer rimligt än att isolera en garderob. Om de inte hade hembränningsapparaten i den? :)
 
Reglarna verkar också gå upp till takstolen. Om det är som ni säger en originalvägg som man kortat ner, så kan anledningen till att man placerat väggen under takstolen vara för att man vill få stöd upp till för att fästa reglarna i något?
 
Hur ser kattvindsväggen ut i konstruktionen?

Har du inga ritningar för huset?

Men som sagt, jag tror inte du behöver vara orolig för att ta bort väggen, men man kan inte vara 100% säker utan att kolla ritningen för huset/takstolarna
 
Violina Violina skrev:
Hur ser kattvindsväggen ut i konstruktionen?

Har du inga ritningar för huset?

Men som sagt, jag tror inte du behöver vara orolig för att ta bort väggen, men man kan inte vara 100% säker utan att kolla ritningen för huset/takstolarna
Hej igen och tack för svaren!

Jag har nu fått ritningar från kommunen.
Enligt ritningen har det inte varit någon vägg där tidigare så det känns bra.

Nu till en annan fråga. Det ska stå ett biljardbord med fötter som ger en punktlast på 130kg vardera. Enligt den tekniska beskrivningen är det 48x220s underarm som förmodligen stöds underifrån enligt planritningen.
Behöver jag göra en noggrann uträkning eller kan jag räkna med att underarmen klarar av de punktlasterna. Finns det risk för böjning?
 
  • IMG_8257.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8258.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8256.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att så länge du placerar biljardbordet så det står vinkelrätt mot takstolarna med långsidan (alltså jäms med nocken) så är det nog ingen risk för nån direkt nedböjning..

Men kommer ju vara rätt jobbigt att få upp bordet där 😅
 
Violina Violina skrev:
Skulle säga att så länge du placerar biljardbordet så det står vinkelrätt mot takstolarna med långsidan (alltså jäms med nocken) så är det nog ingen risk för nån direkt nedböjning..

Men kommer ju vara rätt jobbigt att få upp bordet där
Violina Violina skrev:
Skulle säga att så länge du placerar biljardbordet så det står vinkelrätt mot takstolarna med långsidan (alltså jäms med nocken) så är det nog ingen risk för nån direkt nedböjning..

Men kommer ju vara rätt jobbigt att få upp bordet där
Violina Violina skrev:
Skulle säga att så länge du placerar biljardbordet så det står vinkelrätt mot takstolarna med långsidan (alltså jäms med nocken) så är det nog ingen risk för nån direkt nedböjning..

Men kommer ju vara rätt jobbigt att få upp bordet där 😅
Menar du att benen på bordet blir närmare de bärande väggarna då?
Den kommer bara få plats om jag ställer den parallellt med takstolarna…

Det har du rätt i! Jag har planerat att lyfta upp den med kranbil och genom ett fönster. Många hinder innan jag är i mål :)
 
Nä, men om den står vinkelrätt mot takstolarna så har du chans att fler uderramar hjälper till att bära lasten..
 
I det här fallet kommer benen till bordet hamna mellan underramarna vilket borde sprida ut lasten bättre. Skulle det vara nödvändigt att göra en t.ex. 220 konsol som jag fäster mellan underramarna där benen står eller fixar en 22mm spånskiva att hålla upp bordet och sprida ut lasten?
 
  • Ritning av rumsuppställning med bärande väggar, en undre ram, och positionering av 22 mm spånskiva samt biljongbordets fot för att sprida lasten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.