Hej

Vår villa från 1965 är i behov av förbättrad ventilation. Idag är det självdragsventilation men utan särskilt bra drag då oljepannan togs bort för X antal år sen.
Idag hade jag en vent.firma hemma som verkar veta vad dom håller på med.

Hade tänkt att kolla med er här i forumet om vad ni tror om hans förslag och om priset är rimligt.

Hans förslag är FTX-ventilation med ett FläktWoods-aggregat på vinden.
Utsug: Badrum uppe, trapprum uppe, toalett nere, köksfläkt och tvättstuga.
Inluft: Vardagsrum nere, arbetsrum nere, alla sovrum uppe.
Pris ca 55.000:- inkl moms (förutom eldragning upp till vinden)

Är detta ok?

 
lite svårt att bedöma job and spirokostnad ty det beror på huset

Betr aggregatet, som jag ej kollat, så finns det kanske alternativ, kolla på verkningsgrad (återvinning gm kondensering)
www.temovex.se
042-202010
Temovex 250
ej ihop med köksfläkt
ingen elpåvärmning ingår
pris ca inkl moms 18000
spirosats, don etc ca normalt 1½ plans hus 13-16+moms
extra vattenbatteri, inkl reglvent 1500 + moms
www.systemair.se
www.heru.nu
0226-86000
Heru 75
pris inkl moms 14000

m.fl och så jobbet därtill

En bra/billig verkningsgradshöjare är att se till att intaget ligger om möjligt vid en varm södervägg. Sen kan man sätta ett T och ha ett sommarintag vid kallaste sidan för att få lite gratis AC. Enkelt spjäll som man slår om funkar.

Har du spis i huset så kanske du skall ha möjlighet att suga ut den varma luften där och sprida in den i andra rum. Vissa aggregat har den möjligheten.

 
sorry lite inkopsad xel i all hast, priserna kanske inte heller är uptodate
 
Smart ide det där med låtsas-AC!
Några andra tips att tänka på vid installationen som man kan påtala firman?
Vart är tex vettigast att göra av kondensvattnet? Leda ner från vinden ner till tvättstuga/avlopp, en hink eller bara leda ut genom ytteräggen?
 
Det som förvånade mig mest med denna firman var att de var betydligt billigare än andra firmor jag pratat med (endast över telefon då).
Då har det snarare rört sig om 80000-100000 kronor i totalkostnad...
 
Jag fick ett pris per tfn av en ventilationsfirma, och dom tog 65.000 kr rakt av "om huset inte var jättestort".
Så det pris du fått är nog bra.
 
[quote author=
En bra/billig verkningsgradshöjare är att se till att intaget ligger om möjligt vid en varm södervägg. Sen kan man sätta ett T och ha ett sommarintag vid kallaste sidan för att  få lite gratis AC. Enkelt spjäll som man slår om funkar.

[/quote]

Eller gräva ner ett rör i backen på 30-50 meter som för värmning/kylning (ac) med 120-200 mm i diameter..
Då är luften alltid + grader när den når huset på vintern el nerkylt till några + grader på sommaren.. ;)
 
Har nyss fått pris på följande FTX aggregat.

Enervent Pingvin 120 E
Kombivägghuv
Till och frånluftsdon
Spirorör inkl montagedetaljer
Injustering

39500:- ink moms

Vi monterar det hela själv och besiktigas och injusteras av ventfirman.

Huset är en enplansvilla 180kvm 6rum & kök.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.