Hej!

Vi köpte ett hus förra hösten. Vi bor kvar i lägenheten medans vi renoverar huset. Vi känner dock att renoveringarna börjar dra ut på tiden eftersom vi i stort sett bara kör helger. Vi vill gärna komma in i början/mitten på juli och kommer inte själva hinna med.

Därför har vi nu frågat efter ett antal offerter gällande spackling, målning av tak samt tapetsering i alla rum. Vi har nu fått första offerten och nu är det bråttom bråttom. Det är en liten målarfirma med två gubbar. Dom har ett antal andra jobb på gång, därför vill dom köra igång med vårt hur redan nu på måndag. Han behöver svar imorgon, och dom andra målarna jag pratat med skall egentligen komma och kolla i helgen. Därför känner jag mig lite pressad. Visst kan jag visa huset för dom två andra firmorna i helgen och vänta med svaret till den första, men då riskerar vi att den första känner sig tvungen att ta andra jobb.

Det värsta om den första tar andra jobb och dom andra kommer med liknande pris. Den första kan dra igång på måndag och dom andra först om cirka tre veckor.

Därför undrar jag nu om ni kan hjälpa mig att avgöra om den första målarens pris är rimligt?

Det som skall göras är:

# Spackling av alla tak, cirka 80m2
# Spackling av väggar i vardagsrum, cirka 21m2
# Vi har själva spacklat två lager i tre sovrum (cirka 3x12m2), hall (10m2) samt kök (15m2) men dom kommer slipa och spackla ett tredje lager i dessa rum.
# Uppsättning av fiberduk på taket i hallen
# Grundfärg på samtliga väggar, i liknande kulör som tapetens "bottenfärg"
# Tapetsering av samtliga rum

Vi är ju inte proffs på att sätta upp gips, därför finns det små glipor här och var i vinkeln mellan golv och tak. Där kommer dock spackla i och sätta akrylfog.

Dom kör två gubbar och behöver "minst" en vecka på sig. Kanske 1-3 dagar vecka två. Därefter görs det ett uppehåll på 1,5-2 veckor där vi lägger golv och monterar in dörrkarmar och socklar/foder. Ena målaren har dessutom semester denna tid. Därefter kommer dom tillbaka och tapetserar. Tiden för detta skulle tydligen vara "cirka 2 rum/dag". Cirka tre dagar med andra ord.

Offerten ligger på 48,000:- (arbete 38,000:- och mtrl 10,000:)

Är priset och tidsramen rimlig?

Dom kommer tydligen varva vårt hus med ett annat jobb = när det torkar hos oss byter dom arbetsplats. Därmed kommer/borde det inte vara 1vecka + 1-3dagar + cirka 3dagar effektiv arbetstid hos oss.

Hoppas på snabba svar :)

Tack på förhand
//Lindrik
 
Hallo,

Har kollat med min fadder som är en väldigt erfaren målare (även om jag har lite koll, så ville jag ge dig ett riktigt bra svar eftersom det var så brådis) och han tyckte priset var rimligt. Även tidsramen är rimlig.

Mvh

Stefan
 
Är golv ytan ochså 80 m2 på det som ska göras. Ingår tapeterna i materialkostnaden.
Lasse
 
Japp golvytan är densamma som takytan, 80-81m2. Tapeter + lim ingår ej i priset
 
Är nog ett helt ok pris jobbar själv som målare. Mvh Lasse
 
Är det före rot? I så fall är det helt ok. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.