Har fått ett pris av en elektriker för att göra en elinstallation i sommarstugan men tycker det låter lite dyrt.

Det rör sej om utanpåliggande dragning av elkablarna då det är en gammal stuga där det inte har funnits el tidigare.

Det som ska göras är att montera en elcentral som kopplas in till utomhusskåpet och vägguttag.

Material som går åt enligt elektrikern är 1 elcentral med 6 automatsäkringar och jordfelsbrytare, 9 utanpåliggande dubbla jordade vägguttag, 1 vägguttag för utomhusbruk, ca 40 m kulo kabel och den grova kabeln från elskåp till elcentral samt givetvis div fästen för kablar mm.

Arbetstiden är beräknad till 7 tim och priset inkl. moms jag har fått är 8700:- tycker det låter lite dyrt?

//Jonas

 
Är priset inklusive material?

/ama
 
Ja 8700:- är det totala priset med både arbete och material.
 
Hemmakatten
Tycker det är ett mkt rimligt pris.
 
iom att det är inkl. material så skulle jag säga ok, men specar man ner allt så ?

säg 400pix / timme (tar i?) = 2800
resväg? är välan på landet? = 1000

ca 5000 på material, och låter ju lite väl för det du specar

om nu inte denna är väldigt lång "grova kabeln från elskåp till elcentral samt givetvis div fästen för kablar mm"

tror dock inte du kommer komma billigare undan, tycker inte direkt att han är jättedyr
 
Låter billigt tycker jag. "Min" elektriker ville ha 16' för att installera all el till ett badrum. Enkel installation, enplanshus nära en elcentral med ledig kapacitet.
 
I mina öron så låter det som ett bra pris. :)
 
Verkar mycket rimligt om det är med material d.v.s
 
Han var billig...ta den...
 
RilleRock
JonasK skrev:
Har fått ett pris av en elektriker för att göra en elinstallation i sommarstugan men tycker det låter lite dyrt.

Det rör sej om utanpåliggande dragning av elkablarna  då det är en gammal stuga där det inte har funnits el tidigare.

Det som ska göras är att montera en elcentral som kopplas in till utomhusskåpet och vägguttag.

Material som går åt enligt elektrikern är 1 elcentral med 6 automatsäkringar och jordfelsbrytare, 9 utanpåliggande dubbla jordade vägguttag, 1 vägguttag för utomhusbruk, ca 40 m kulo kabel och den grova kabeln från elskåp till elcentral samt givetvis div fästen för kablar mm.

Arbetstiden är beräknad till 7 tim och priset inkl. moms jag har fått är 8700:- tycker det låter lite dyrt?

//Jonas
Det är mkt rimligt.
 
Hej Du!
Be att få en spec på materialet för säkerhets skull, så kan Du väl jämföra om Du själv skulle springa runt och köpa allt detta, hur mycket Du skulle tjäna i timtid på det!

Tycker att det låter väldigt bra, stugan ligger säkert inte i Stockholmstrakten!

Fredde
 
RilleRock
FreddeO skrev:
Hej Du!
Be att få en spec på materialet för säkerhets skull, så kan Du väl jämföra om Du själv skulle springa runt och köpa allt detta, hur mycket Du skulle tjäna i timtid på det!

Tycker att det låter väldigt bra, stugan ligger säkert inte i Stockholmstrakten!

Fredde
Runt och köpa material som inte elektrikern vill installera menar du? 8)
 
Tjaaa, något i den stilen!
Man kan då också räkna ut vad han tjänar på sitt materialköp.... för vilket man får en vara som han ställer garanti på inklusive arbetet.
Och det är bra att ha vid försäkringsfrågor!

Fredde
 
Tycker också att det låter rymlig.
El-central är inte billig man kan räkna med ett par tusen kronor för bara det.

 
RilleRock
Sweli skrev:
Tycker också att det låter rymlig.
El-central är inte billig man kan räkna med ett par tusen kronor för bara det.
En vanlig villacentral ligger runt 2500 i bara material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.