Hoppas ni kan hjälpa mig med en liten sanity check på ett tillbyggnadspris.

Tillbyggnaden är på ett 1,5-planshus med brutet tak, och sker som en förlängning av huset. Längden är ca 3,5 meter, bredden ca 7 m, vilket ger ca 45 kvm yta totalt. Byggs på krypgrund. I tillbyggnaden ska det vara två badrum och två sovrum.

Jag skulle vilja ha en sanity check på rimlig materialkostnad för detta - alltså inget arbete. Är 450-500 000 kr rimlig materialkostnad om följande undantas:
- markarbete och dränering
- el
- vvs
- badrumsinredning (allt från dusch och kranar till kommod)
- kakel och klinker
- fönster, dörrar och karmar
- golvsocklar och dörrfoder
- ventilation

Ingår gör dock fasad, färg till fasaden samt betongpannor till taket. Badrummen har elslingor i golvet, vilket alltså ligger utanför prisresonemanget.

Vad säger ni - är det ett rimligt materialpris?
 
Jenny_P skrev:
Hoppas ni kan hjälpa mig med en liten sanity check på ett tillbyggnadspris.

Tillbyggnaden är på ett 1,5-planshus med brutet tak, och sker som en förlängning av huset. Längden är ca 3,5 meter, bredden ca 7 m, vilket ger ca 45 kvm yta totalt. Byggs på krypgrund. I tillbyggnaden ska det vara två badrum och två sovrum.

Jag skulle vilja ha en sanity check på rimlig materialkostnad för detta - alltså inget arbete. Är 450-500 000 kr rimlig materialkostnad om följande undantas:
- markarbete och dränering
- el
- vvs
- badrumsinredning (allt från dusch och kranar till kommod)
- kakel och klinker
- fönster, dörrar och karmar
- golvsocklar och dörrfoder
- ventilation

Ingår gör dock fasad, färg till fasaden samt betongpannor till taket. Badrummen har elslingor i golvet, vilket alltså ligger utanför prisresonemanget.

Vad säger ni - är det ett rimligt materialpris?
Utan att räkna noggrannt låter det åtminstånde 100' för mycket
 
Nej det är för högt räknat. Vi har byggt ut en vinkel som er i tre plan (källare också) 3,6 meter och det är 6,5 meter brett. Vi ligger nu på 150.000:- och då är markarbete och murning med i det priset. Dock så har vi bara gips på väggarna. Alltså inga ytskikt eller tätskikt än.

Kolla hur vårt bygge löper:

http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/188858-tillbyggnad-23m-i-tre-plan.html
 
Tack för svar! Ja, det är ju min magkänsla också, men jag har inte så mycket att basera den på.
 
Jag betalade strax över 500 000 kronor för materialet (exklusive material för sammanfogningen av de två husen och materialet till plintarna, cirka 9 000 kr) för 90 kvm i två plan. Men då är det fritidshusstandard, dock tilläggsisolerat. Det ingick ingen el, rör, färg, vitvaror osv - bara själva huset med stomme, fasad, tak, innerväggar, fönster, innerdörrar, ytterdörr, handtag till alla dörrar, trappa m.m.... Det ingick även nytt golvbjälklag till den gamla delen som hör till sammanfogningen och därför måste bytas ut, samt limträbalkar och limträstolpar för att jag ska få öppen planlösning mot gamla delen.

Vet inte om det hjälper dig något haha, men tänkte att det kanske ger dig ett humm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.