lärjungen
Vi fick en vattenskada i köket i somras som resulterade i att golvet fick brytas upp helt. Köket är ganska litet, knappt 14m2. Parketten bort, originalgolvet bort, sågspånsisoleringen bort, blindbotten bort. Bjälklaget är oskadat och kan vara kvar. Försäkringsbolaget skickade firma som avfuktade i 3 veckor. Grönt ljus nu för återuppbyggnad. Jag har meddelat försäkringsbolaget att jag vill göra allt jobb själv. Är själv snickare och vill se till att allting blir rätt gjort. De räknar ut en summa för arbete och material och efter självrisk får jag totalt 12600 kr i ersättning (självrisken var på 4000). Tycker spontant att det låter ganska klent. Bara materialet för återuppbyggnad går ju på ca 10 lax (räknat in blindbotten, isolering, spånskiva och parkett) och jag har redan jobbat en hel del timmar med att rensa upp allt. Samtidigt är detta vårt första försäkringsärende sen vi flyttade in för 10 år sedan så har inget att jämföra med. Fick även höra att deras kalkyl landade på 32k om jag hade velat ha en firma att göra jobbet. För privatperson som gör jobbet själv ersätter de 150kr/h. Vad säger ni som har mer erfarenhet av försäkringsärenden? Är deras ersättning rimlig?
 
Låt nån annan göra jobbet och lägg din egen tid på nåt annat hemma... Det känns som du säljer dig för billigt...
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Ett rutinmässigt förfarande när det gäller FBolagens ersättning såvida man vill göra jobbet själv.
 
lärjungen
J JohanLun skrev:
Låt nån annan göra jobbet och lägg din egen tid på nåt annat hemma... Det känns som du säljer dig för billigt...
I vanliga fall hade jag kanske gjort så, men jag skall totalrenovera hela huset och kommer att göra om även köket helt och hållet, vilket inkluderar rivning av väggar etc. Att ta dit en firma som återställer köket till sitt gamla jag blir därför kontraproduktivt.
 
lärjungen
yonna yonna skrev:
Ett rutinmässigt förfarande när det gäller FBolagens ersättning såvida man vill göra jobbet själv.
Ok, så beloppet är kanske rimligt utifrån dessa förutsättningar?
 
Men är det inte inräknat en viss ålderavskrivning också, utöver självrisken? Om man tänker att parketten är ex. helt avskriven. Så blir kalkylen rätt rimlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Erbjöds 85' (om jag kommer ihåg rätt) för mitt lilla badrum exkl material. Vet inte vad det sedan kostade då FB's entreprenör gjorde det. Massor av jobbare här i 6-7 veckor ... och de körde från storstaden 10 mil bort varje dag ... ibland flera ggr/dag ... Snyggt blev det ... till slut.
 
När jag hade ett ärende för en toa i källaren kom en firma och besiktigade och la en offert på ca 150' för att fixa allt. Försäkring täckte ca 100'. När jag meddelade att jag ville göra det själv, var det just 100' jag fick. LF Stockholm.

Borde inte spela någon roll för fb vem som gör jobbet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Försäkringsbolagen är alltid enormt snåla när det gäller egenarbete. De som gör kalkylerna har många gånger inte ens varit på plats. Sen använder de sina kalkylprogram som egentligen baseras på nybygge. Fingranskar man kalkylerna så saknas ofta många småsaker, och framförallt är aldrig några ställtider mellan olika moment inräknat. Även byggbolagens offert är oftast alldeles för låg. Fråga mig inte hur det går ihop.
Men, som du märker får man ofta inte mycket mer än materialkostnaden. Dock brukar försäkringsbolagen och deras anlitade byggfirmor vara överbelamrade med jobb. Främst för vattenskador. De är därför ofta väldigt glada om de kan kontantreglera istället. Därför har man ofta goda möjligheter att förhandla upp ersättningen. Kolla dessutom noga så de inte missat något moment i kalkylen, som du kan få mer för. Du bör kunna få lite över 15.000 iallafall.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag har reglerat mot kund i mitt tidigare liv som handläggare åt försäkringsbolagen fastän jag var tjänsteman på byggföretaget de hade avtal med, i meps (programvaran försäkringsbolagen använde) kan man klicka i en kapp kund utför arbete själv, då försvinner typ 20% på material pga hanteringen i att åka och hämta och hantera samt att de 480kr / h som hantverkaren får blir 120kr. sen har självklart åldersavdrag och att du inte hade isolering en betydelse, sågspån i all ära men det är svårt att köpa ny och lägga dit så där brukar man också få ett visst avdrag.
Brukar vara bäst att låta de göra jobbet och så kontrollerar man noga istället, men vill man inte får man dåligt ersättning som oftast.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.