Hej,

Har haft lite problem med avloppet i köket med dålig avrinning och kluckande. Har försökt allehanda knep men kommer inte längre med rensband och högtryck än ca 2 meter.
Avloppet är ett ingjutet gjutjärnsrör och jag misstänker att röret går i en 90 graders böj (där det tar stopp) ner i källaren, misstänkt nära detta utstickande rör. Kan det vara för att rensa ett avloppsrör a la 1939 eller är det något annat syfte? I samma rum har det tidigare varit pannrum.
 
  • Närbild av ingjutet gjutjärnsrör i en vägg, omgivet av flexibla vattenledningar i ett gammalt pannrum, potentiellt ett avloppsrör från 1939.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett grovt gammalt gjutjärnsrör som sticker ut från en putsad vägg, med en flätad slang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benjamin Pålsson Benjamin Pålsson skrev:
Hej,

Har haft lite problem med avloppet i köket med dålig avrinning och kluckande. Har försökt allehanda knep men kommer inte längre med rensband och högtryck än ca 2 meter.
Avloppet är ett ingjutet gjutjärnsrör och jag misstänker att röret går i en 90 graders böj (där det tar stopp) ner i källaren, misstänkt nära detta utstickande rör. Kan det vara för att rensa ett avloppsrör a la 1939 eller är det något annat syfte? I samma rum har det tidigare varit pannrum.
Det ser ut som ett kallvattenrör. Att det skulle vara ett rensrör ser jag som mycket osannolikt, men jag har haft fel förr.
 
Vad jag förstått ser inte rensrör ut såhär, men vad funktionen annars varit eller är vet jag inte heller. Det enda jag tänker är att då det verkar gå en 90 böj i höjd med denna att det hänger ihop. Vågar inte riktigt öppna heller om det skulle forsa ut något.
Rör till element? Alla element är borttagna och inga andra spår synes.
 
Nej. Det är alldeles för smalt sant gjort av järn. Kallvatten eller värmerör är min gissning. Såvida någon kreativ person gjort denna mycket oortodoxa lösning.
Lossa inte pluggen på ren chansning utan att du stängt av vattnet först. Har du vattenburen värme?
 
Har ingen värmepanna, enbart luftluft och vattenberedare. Möjligt att det varit något rör för element eller dylikt förr. Köket är på våningen ovanför och alla rör är ”nydragna” utanpå så jag betvivlar att något är inkopplat i dagsläget.
Det är möjligtvis ingen ledning för olja? Vet inte vad huset värmts med under åren men har som sagt varit pannrum enligt ritningarna.
 
Benjamin Pålsson Benjamin Pålsson skrev:
Hej,

Har haft lite problem med avloppet i köket med dålig avrinning och kluckande. Har försökt allehanda knep men kommer inte längre med rensband och högtryck än ca 2 meter.
Avloppet är ett ingjutet gjutjärnsrör och jag misstänker att röret går i en 90 graders böj (där det tar stopp) ner i källaren, misstänkt nära detta utstickande rör. Kan det vara för att rensa ett avloppsrör a la 1939 eller är det något annat syfte? I samma rum har det tidigare varit pannrum.
Kan det vara en ledning upp till ett expansionskärl på vinden? Om det har funnits en panna tänker jag. Tycker ditt rör är väldigt likt mitt.
 
  • Rör i taket, troligtvis ledning till expansionskärl, med kopparledning och ventil i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det skulle kunna vara det. Har legat ett gammalt expansionskärl på vinden tidigare, dock har jag inte sett något rör som sticker upp.
Nåväl, vi kan väl summera detta i att röret inte går till avloppet och det får fortsatt vara ett mysterium vad detta använts till.
Stort tack för er hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.