Hallå husbyggare.

Jag har en sviktande varmvattentemp i blandaren vid badkaret och tror att det kanske är ett överläckage. Jag vill bara dubbelkolla här så att jag tänker rätt och samtidigt passa på att fråga vad jag ska göra åt det.

Fråga 1
Varmvatten får vi via fjärrvärmecentralen så jag stängde av inkommande kallvatten till den.
Sen gick jag runt och vred på alla varmvattenkranarna i tur och ordning.
Inget vatten i någon kran (alla engreppsblandare) utom just i termostatblandaren i badrummet.

Där skvalade det på rätt friskt med kallvatten trots att jag ställt blandaren på endast varmvatten.
Det bör väl då vara klart att det är just den blandaren som är boven i dramat?

Fråga 2
Går det att renovera blandaren? Ev. lämna in den och få den renoverad eller är den enklast att leta på en blandare med samma dimensioner på rör och samma cc-avstånd och sedan bara skruva dit en ny fungerande istället.

Här är bilder på den potentiella boven i dramat. En modell från Gustavsberg som jag inte hittar på deras hemsida. Den är nog i alla fall 8-10 år gammal.

2015-02-17 07.28.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-02-17 07.28.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjaa. Jag är iofs ingen expert på blandare. Men en termostatblandare tror jag inte du kan kolla på det viset. Jag tror (men kan ha fel) att en termostatblandare alltid kommer att släppa fram lite kallvatten, även om du sätter den på sitt varmaste läge.

Den skall ju blanda kallt och varmt till rätt temperatur, jag tror inte att den stryper varken kalla eller varma sidan helt i något läge.
 
Ok ja så kanske det är.

Det som är knasigt med den är att det efter någon minuts varmvatten helt plötsligt kan bli iskallt en liten stund.
Och om jag spolat upp ett helt badkar varmvatten och sen efter ytterligare 10 minuter vill fylla på med lite mer varmvatten, ja då kan det vara iskallt igen. Så då får man först spola sig igenom några liter kallvatten för att få mer varmt.
 
Stort tack. Klart värt att testa att byta ut termostaten.
 
Nu har jag fått ändan ur och bytt termostat. Det verkar fungera utmärkt vid ett första test.
Det känns som att jag både får ut varmare vatten vid maxvärme än tidigare och att temperaturen är jämnare vid justering.

Än har jag inte spolat upp ett helt bad men känslan är att det blev fixat nu. Så stort tack för hjälp och tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.