Vi köpte ett hus som är byggt 1930 och vi anlitade en besikningsman, han tyckte att vi skulle byta fönster inom kort.
Som han rekomenderade ville vi byta fönster, en fönsterfirma kom tittade för att ge oss en offert.
Killen från fönsterfirman sa att man måste även byta avlastningsbalken som ligger ovanför fönsterna.
När han visade mig vad han menade så ser man i teglet(fogarna) att det är lite uppluckrat.
läste igenom besikningsprotokollet men kunde inte se att vår besikningsman sett detta.

Fråga ett, borde han inte sett detta??
Fråga två, går detta som ett dolt fel??

priset att byta denna balk skulle typ var 1000 kr per fönster, vi har 13 fönster.


Tacksam för lite tips.


Nicke
 
Det är ju inte ett dolt fel, eftersom det går att se.

Angående att besiktningsmannen skulle se detta, så har han ju sagt att fönstren är dåliga, och därmed så får man anta att även omkringliggande material är behäftat med fel/skador. Jag tror därför inte att du har något att vinna på att väcka talan mot besiktningsmannen heller.

Det är förvisso surt när det blir mycket dyrare än tänkt, men å andra sidan så är det så det är att vara husägare.
 
som tillägg till att det inte är ett dolt fel så är det ju dessutom så att ett mer än 75 år gammalt hus där besiktningsmannen påpekar att fönstern borde bytas innebär en väldigt utökad undersökningsplikt.

Man kan nog int anta att fönsterkarmar/överliggare är i bra skick då tyvärr.

Å andra sidan låter det inte som en dyr åtgärd att göra detta i samband med fönsterbyte ?

/K
 
Nej som sagt, går det att se, eller man kan förstå att bristen finns på grund av husets ålder och allmänna skick, så är det inget dolt fel. Du kan knappast kräva säljaren för någonting i det sammanhanget. Om du tycker att besiktningsmannen missat detta eller varit alltför otydlig så kan du ge dig på honom. Jag tror dock att det är svårt att få igenom några krav över huvud taget på ett hus från 1930.
 
Tack för svaren, det var som jag trodde.

N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.