Jag handtvättade nyligen smutsiga garageväggar i ett 50-talshus. Kom på först efteråt att plattorna kan innehålla asbest. Är det någon som kan se om bilderna visar plattor med asbest? Jag tvättade med biltvättsvamp med mycket vatten och såpa (inget skrubb). Farligt? Hade inget munskydd eller skyddskläder. Bör jag vara orolig?

Handtvättade smutsiga väggplattor i ett garage från 50-talet, med synliga skruvar och fogar, osäkerhet gällande asbestinnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gråa plattor med synlig fog och skruvar, möjligt asbestmaterial i 50-talshus garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Smålandsjohanna skrev:
Bör jag vara orolig?
Nej.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Staffans2000
Ja.
Nej.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
Nej.
Du svarar alltså ja på att det är eternitplattor och nej på att det är farligt? Är det så att det inte är farligt att bara tvätta dem eller är det inte farligt för att jag bara utsatt mig för detta en gång? För lite asbest frigörs det väl vid tvätt?
 
Staffans2000
S Smålandsjohanna skrev:
Du svarar alltså ja på att det är eternitplattor och nej på att det är farligt
Ja.
Fullständigt ofarligt i den dosen.
 
Staffans2000
S Smålandsjohanna skrev:
Du svarar alltså ja på att det är eternitplattor och nej på att det är farligt
Ja.
Fullständigt ofarligt i den dosen.
 
Så länge de inte dammar är det ingen fara och eftersom du tvättade dem lär du ju bundit dammpartiklarna.
 
Ja, det ser ut som eternit.
Nej, det bör nog inte vara någon större fara. Om vatten runnit ner på golvet så spola av det lite så all möjlig asbest rinner bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.