Ska låta bygga hus och vill ha stora plattor i badrummet, både klinker och kakel 60x60. Är detta en vettig lösning jag skissat ihop eller har ni annat förslag?

Tack på förhand! // Kalle :)


Rtitning_badrum_01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut. Jag har gjort likadant, med stora plattor och sedan växla ned till små runt brunnarna. Blir snyggt också. Med så stora plattor kan man inte bygga fall hur som helst. Det blir gärna helt plant på de ytorna. Då kan det vara synd att fallet inte kommer ut helt från badkaret, dvs vatten som hamnar framför badkaret kanske inte spontant rinner ner under badet till brunnen. Hur tänkte du bygga bastuväggarna? efter att golvet är kaklat? Jag misstänker isf att det blir lurigt med plattsättningen mellan duschen och bastun. Som du har tänkt tror jag att bastuväggen måste byggas först. Jag skulle dock helst ha en helt efterbyggd bastu som sas står fritt i rummet. Då har man minimerat antalet övergångar mellan golv och vägg, hörn osv. Men jag skulle fundera ett varv till på dörren till bastun. Det blir trångt när man öppnar den, dvs man måste gå ut och sedan stänga för att komma ut på den öppna ytan. Kan dörren vara på kortsidan. med öppningen mot hörnet?
 
Tack för ditt inlägg Per!

Tänkte mig att de reser väggarna till bastun innan de lägger golvplattorna och kaklar väggarna. Vad gäller fallet under badkaret kan jag skjuta den väggen 10 cm och köra ett lite smalare badkar så kommer fallet i linje med karet.

Är medveten om att det blir lite bökigt om man inte ska duscha direkt efter bastun, men det tycker jag väl ändå att man borde? ;)

bad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du menar att om en familj bastar så går en i taget ut och duschar innan nästa får gå ur bastun?

Tål en bastudörr med karm att ofta bli blöt i en dusch?
 
Nu ser bastun nog lite större ut än vad den är (2 kvm), så hela familjen får vi tyvärr inte in. ;-)
 
Och det blir en vanlig tylö bastudörr, men det fanns inte med i ritprogrammet.
 
BirgitS
Har du testat hur det blir om du vänder bastun 90 grader och har den längs med den nedre väggen och sen duschen mellan bastun och toaletten?

Är det inte risk för att en träkarm blir dålig av att vara i en dusch?
 
Har prioriterat en praktisk dusch där vattnet hålls långt från den öppna ytan. Bastun används väl ett par ggr i månaden medan duschen används ca 150 ggr/mån. Karmfrågan passar jag på, det här är bara en skiss till hantverkarna.
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Nu var det ju plattsättningen som egentligen var TS frågesättning. Men jag hakar på BirgitS ide om att lägga bastu längs kortsidan. Tänk glas, mycket, glas. Eller glasblock. Kan bli läckert. Även kortvägg mellan toa och dusch kan i sf vara glasblock. Visst, det kan bli lite mer vatten i den öppna ytan, men om du ändå ska ha draperi (eller varför inte en glasdörr till duschen) så blir det inget stort problem tänker jag. Om du har glasväggar i bastun upplevs rummet mycket större.
 
Tack för input!

Håller dock fast vid utformningen av rummet. Som jag skrev tidigare är det viktigaste för oss att ha en praktisk dusch då den används minst 5 ggr/dag. Glasväggar och draperier blir också mer att städa, vilket vi gärna slipper.

Fått respons från några kakelbutiker nu också och de tyckte klinkerlösningen såg bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.