Vi har haft en vattenskada i vårt badrum som försäkringsbolaget kommer att åtgärda. Pga nya regler så måste vattenrören komma upp genom väggen istället för golvet, så där måste vi göra en insats som inte täcks av försäkringen. Vi vill även passa på att byta äggskalsrören från 70-talet i badrummet och förstås golvbrunnen. Vi skall även byta till inbyggda rör-i-rör istället för utanpåliggande rör. Badrummet är på 4 m2 med träbjälklag. Inga avlopp skall flyttas. Avloppsrören går i en låda i taket på våningen under, så där kommer ett hål tas upp i lådan, de befintliga rören fixeras och de nya skarvas på. Det rör sig om ca 1-2 meter extra rör av dels toalett och dels vanligt avlopp. Detta för att slippa bryta upp badrummet om man senare vill byta mer av avloppssystemet. Flytten av vattenrör från golv till vägg sker genom skarvning på rören i badrummet under och sedan upp genom taket där (dessutom fult). Jag höftar det till 5 m extra vattenrör.

Saken är den att vi tycker offerten på vvs-arbetet låter väldigt dyr. Jag talar här endast om pluggning, rördragning och återmontering av inredning, inte andra snickerier, el, rivning, uttorkning eller kakling. För det arbete som täcks av försäkringen (egentligen bara att ersätta befintliga utanpåliggande vattenrör) vill de ha 8800 kr (3000 kr material). För att dra flytta vattenrören från golv till vägg, byta ut avloppsrören och merkostnaden för att byta utanpåliggande till inbyggda rör vill de ha 42000 kr (20000 kr material). Är detta verkligen en hel veckas jobb? Jag plockade ihop materialet i offerten själv på Rinkaby rör och fick det till under 6000 kr. Då valde jag alltid de dyraste modellerna och avrundade uppåt till större förpackningar (offerten specificerade 30 m rör-i-rör, förpackningen är på 50 m osv). Ska man acceptera påslag på 350 %?
 
Skall tillägga att det som irriterar mig här är känslan av att de ger kompispris till försäkringsbolaget som förstås är den viktiga kunden, och sen tar ut ett överpris eller dubbeldebiterar gentemot oss. Vi är ju rätt låsta iom att det blir så krångligt om vi skall ta in en annan firma som gör det som inte täcks av försäkringen.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nu tog jag bara upp detaljerna kring VVS här, för jag tycker det är tydligast, men jag har egentligen samma problem med hela upplägget. Jag tycker allt som är "extra" kostar orimligt mycket. Totalt för 4 m2 badrum så vill de ha 222000 kr om man räknar ihop det som försäkringsbolaget betalar och vi. Då ingår rivning och uttorkning och standard kakel. Ingen inredning ingår. Det var inga stora skador och rivningen gick på en dag. Det behövde inte torkas ut egentligen, men de körde ändå en fläkt i 10 dagar. Detta är i Göteborg. Är det verkligen rimligt? Det blir ju >250000 kr med helt vanlig inredning.
 
Ingen som har koll på sånt här? Jag velar över om jag ska acceptera offerten för att komma igång, eller om jag ska bråka mer. Vore ju skönt med ett fungerande badrum med... :)
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
Excel
Låter hutlöst dyrt, beställ och dra rören själv, busenkelt!!

Drog själv om alla mina rör i vintras när jag ändå rev tvättstugan. Rörisen klämde kopplingar och monterade i fördelarskåp som jag köpt och monterat. Avloppsrör fixade jag också själv.

Helt övertygad att du fixar det! Kör på!!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Föräldraledig med två små och allmänt renoveringskaos, så det är inte ett alternativ är jag rädd. Det är isf om det är värt att ta in andra offerter och försöka mecka ihop det med arbetet som försäkringsbolaget står för.

Jag hade alternativet att få 70% kontant istället och frågan är om det inte hade lönat sig. Det finns förstås ett prisspann som beror på skillnad i kvalitet också, men det rimliga vore ju om de firmor som försäkringsbolagen anlitar är ”lagom” bra/dyra.
 
T
När vi var i ungefär samma situation slutade det med att vi accepterade kontant ersättning från försäkringsbolaget istället, och anlitade andra hantverkare. Visserligen fick vi bara ut 70% om jag minns rätt, vilket ökade till närmare 90% när vi sedan kunde visa kvitton. Kan det vara en möjlighet?

(Det var samma känsla då, allt som offererades försäkringsbolaget var hyfsat normala hantverkarpriser, allt extra var svindyrt.)
 
Jo, det hade varit det innan. Nu har de redan pluggat rör, kopplat ut el, rivit och torkat ut. Enligt samma logik så lär det gå på 100 000 kr om vi väljer att avbryta nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.