Modernt kök efter renovering med vita skåp och rostfria vitvaror, belyst av fönsterljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag hoppas att ni kan ge lite vägledning och svar i vad som gäller i vårt ärende.

Vi köpte ett hus som vi tillträdde 6/11 i år. Innan tillträdet träffade vi en firma som jobbar med totalentreprenad och som jag via kollegor har fått varma rekomendationer om.

Det gav en offert på 150000kr tot ink moms efter ROT. Detta innefattade bredspackling och målning av alla väggar, målning tak och dörrfoder i ett hus om 150 kvm, samt rivning av befintligt kök och montering av nytt IKEA kök, rörmokararbete då flytt av diskho skulle göras samt byte av el i köket. Vi fick på telefon en muntlig specifikation om att måleriet stod för 85000kr av kostnaden, VVS för ca 10000 kr, el för 17500kr och köksmontering för resterande vilket uppgår till 37000 (med timmpenning om 585 ink moms motsvarar det ca 63 h) detta fann vi väldigt rimligt. Däremot så beslutade vi oss för att ta bort målningen och enbart anlita dem för totalentreprenad på köket. Dock så bestämde vi muntligt att vi skulle köra på löpande. Vilket jag inser nu med fakturan i handen var väldigt dumt.

Totalentreprenaden har tagit dem 4 v och under 3 av dessa veckorna har de haft ett tomt hus att tillgå. Vi har parallellt haft en annan firma där som har målat och varit där 1man i 3 v varje dag mellan 9-17. Men han har ej stört deras arbete alls utan gjorde köket när de hade monterat upp allt och kakel endast kvarstod. Under denna tid har det varit dagar då ingen av snickarna varit i huset pga sjukdom, de har vad målaren säger enbart varit där 3 dagar som de har varit på plats max mellan 07.00-15.00.

Resterande dagar har de kommit 1-2 man och varit där i snitt 2-3 h men inte varje dag.

Det enda de har fått utföra extra är att ta bort ett paneltak i köket och sätta gipsskivor samt sätta gipsskivor istället för ikeas täckskivor mellan överkant på kök och tak. Vad jag har uppskattat till efter att ha besökt huset dagligen och sällan träffat på dem när jag kommit runt 14.00 är att detta extraarbete har tagit dem max 6-7h för 2 man.

Det skall påtalas att detta är ett ganska litet kök i ett hus. Ikeas egna snickarfirma hade för allt tagit enligt schabblon 51.000kr för demontering av gammalt kök och installation av nytt, minus rörmokare och el.

Vi fick fakturan igår och då
Uppgår rörmokarens arbete till knappt 6700kr ink moms (offerten sa 10000)
Elektrikerns uppgick till 14500kr (offerten sa 17500kr)

Dessa är underleverantörer och vi får utöver detta betala ett påslag om 12% för deras arbete.

Men det chockerande i detta hela är att snickarna fakturerat oss för 154h vilket motsvarar 90900kr + material och servicebil om 6300kr.

Detta tycker vi är helt oskäligt då vi vet att de inte har varit där ens i närheten av den tid de uppger. För de antal timmar de uppger innebär 1 snickares heltidsjobb varje dag i nästan 4 veckor. 2 veckor för 2 man och då tycker jag att de borde ha blivit klara för länge sedan.

Jag vet att rinvningen var klar på en förmiddag för 2 man sen kanske en halvdag till för dessa 2 att forsla bort allt.

Golvet var lagt på en föemiddag också. Detta var gjort de 7-8 nov. 14 nov frågade jag arbetsledaren när vi båda var i huset om de skulle bli klara på 3 v innan vi flyttar in. Och han svarar ”jaa absolut, nu har vi ju knapot varit här ngt”

Han har själv sagt till mig att löpande brukar nästn bli billigare än offert. Vi valde att köra på det. Men eftersom elektrikerns arbete och rörmokarens omdragning av stan och flytt av diskho blev billigare än offererat så ser jag ej vad som skulle kunna ha tagit så mkt mer tid för dem?? Visst de fick göra gipstak och täckskivor av gops istället för att såga i ikeas täckskivor och sätta dem men det bör inte motsvara 91h skillnad.

Nedan ser ni bild på köket (17 stommnar och 7vitvaror)

Snälla kan någon ge mig lite synpunkter på detta??

Tacksam på förhand
 
Redigerat:
S
154 timmar för att lägga ett golv, sätta ett tak och riva ett gammalt kök och montera 17 stommar?

Det är inte mer än 3-4 dagars arbete för 2 gubbar.

Ps: Det syns ingen bild.
 
  • Gilla
AntuD
  • Laddar…
Nyrenoverat kök med vit inredning, rostfri kyl och parkettgolv i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Ja visst är det helt orimligt, speciellt efter att de lämnat en offert på mkt lägre, dvs 63 h?

Sen tillkom förvissor taket men de rev bara paneltaket och skruvade gipsskiva (vår målare från annan firma stod för spackling och målning av taket.

Testar att lägga upp bild igen här
 
Låter dyrt. Påpeka detta och hänvisa byggaren mot det första priset och fråga han om att speca vilka moment som gjorde att det är så stor skillnad. be även om en spec på arbetsdagar och tider som de har varit hos dig. Betala aldrig den summan som ni tvistar om förräns ni är överens. Däremot betalar du det belopp som är ok.
 
  • Gilla
AntuD
  • Laddar…
Tack! Jag skall prata med dem imorgon och be dem specificera allt.

Är det rimligt att betala det belopp som offerten sa? Hur gör man isf med underentreprenörernas kostnad då den blev lägre än offererat?
 
Skriv upp mantider med datum och räkna ihop timmarna. Skriv till firman att du har räknat dessa timmar och fråga om det blev något fel.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Skriv upp mantider med datum och räkna ihop timmarna. Skriv till firman att du har räknat dessa timmar och fråga om det blev något fel.

Hej och tack,

Jag jag kommer att göra det, men vad händer om de kvarstår vid sott och påstår att de varit där, det blir ju ord mot ord och vem har egentligen bevisbördan på sig?
 

Bästa svaret

Beroende på hur offerten är angiven kan dom tvinga dig att betala fullt pris på deras UE. Dock är det firman som har bevisbördan när det gäller arbetstid och rimlighet i den tiden.

Kan tillägga att om man anlitar en dålig/långsam hantverkare som behöver 30% mer tid än en normal yreksarbetare så får man rätt att endast betala den "normala arbetstiden". Detta går ju dock bara att applicera på större jobb.

Även en till sak att tänka på är att om man renoverar i ett gammalt hus så kan det komma överraskningar som avsevärt påverkar tiden. Dessa är man säkrad mot i ett fast pris men inte om man har löpande.
 
  • Gilla
-Doozer- och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om offerten överhuvudtaget har någon relevans. Den var skriven som fast pris men senare överenskom man om löpande. Då har offerten ingen betydelse längre.
Löpande är fortfarande klokare men då måste man ha koll på når hantverkarna jobbar så att de inte fakturerar utflykter eller bortavaro.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Beroende på hur offerten är angiven kan dom tvinga dig att betala fullt pris på deras UE. Dock är det firman som har bevisbördan när det gäller arbetstid och rimlighet i den tiden.

Kan tillägga att om man anlitar en dålig/långsam hantverkare som behöver 30% mer tid än en normal yreksarbetare så får man rätt att endast betala den "normala arbetstiden". Detta går ju dock bara att applicera på större jobb.

Även en till sak att tänka på är att om man renoverar i ett gammalt hus så kan det komma överraskningar som avsevärt påverkar tiden. Dessa är man säkrad mot i ett fast pris men inte om man har löpande.
Ok, vad betyder UE? Är ganska gröm i allt detta som ni kanske förstår.

Ok, så jag kan ändå betala fakturan för det belopp som jag tycker att det är skäligt, ca för det som de offererade för.

Detta är ett 60-tals hus och jag tänker om de stöter på extrarbeten så borde de väl ha en skyldighet att upplysa att detta kommer att ta längre tid än väntat eller på något sätt signalera extrakostnader som uppgår till 2,5 h tidigare offert på fast pris. För det känns som väldigt stora komplikationer för att man skall komma upp i de nivåerna?

Jag har ett avtal om fast pris enligt offert som firman har skrivit på och skickat till oss dock så är det det ursprungliga totalpriset om150000kr ink moms efter ROT men detta inkluderade ju även bredpackling pch målning av alla väggar i huset.

Kan det hjälpa oss på ngt sätt?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan är om offerten överhuvudtaget har någon relevans. Den var skriven som fast pris men senare överenskom man om löpande. Då har offerten ingen betydelse längre.
Löpande är fortfarande klokare men då måste man ha koll på når hantverkarna jobbar så att de inte fakturerar utflykter eller bortavaro.

Ok, jag förstår.

Jag har ett avtal om fast pris enligt offert som firman har skrivit på och skickat till oss dock så är det det ursprungliga totalpriset om150000kr ink moms efter ROT men detta inkluderade ju även bredpackling pch målning av alla väggar i huset. Men de har ju inte gjort målningen här.

Kan det hjälpa oss på ngt sätt?
 
Tycker Huggan sammanfattade det rätt bra.

Be han speca upp vad det är som tagit så pass mycket längre tid?
 
Redigerat:
  • Gilla
AntuD
  • Laddar…
A AntuD skrev:
Ok, vad betyder UE? Är ganska gröm i allt detta som ni kanske förstår.

Ok, så jag kan ändå betala fakturan för det belopp som jag tycker att det är skäligt, ca för det som de offererade för.

Detta är ett 60-tals hus och jag tänker om de stöter på extrarbeten så borde de väl ha en skyldighet att upplysa att detta kommer att ta längre tid än väntat eller på något sätt signalera extrakostnader som uppgår till 2,5 h tidigare offert på fast pris. För det känns som väldigt stora komplikationer för att man skall komma upp i de nivåerna?

Jag har ett avtal om fast pris enligt offert som firman har skrivit på och skickat till oss dock så är det det ursprungliga totalpriset om150000kr ink moms efter ROT men detta inkluderade ju även bredpackling pch målning av alla väggar i huset.

Kan det hjälpa oss på ngt sätt?

UE betyder underentreprenör vilket jag menar elektrikern och rörmockaren är.

Betala enligt vad offerten säger samt det extra arbetet med takanslutning, sedan bestrider du resten.

Snickaren ska meddela om extra jobb ja, men är det arbeten som måste göras och är av mindre art är det ok för denna att utföra dessa. Annars ska du som beställar godkänna arbetena. I detta fallet är det för mycket extra timmar så då skulle du godkänt det om det nu skulle varit något extra arbete som tog lång tid.
 
Offerten ger er trygghet för nu måste firman motbevisa sig själva angående timmarna.
 
  • Gilla
-Doozer- och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
UE betyder underentreprenör vilket jag menar elektrikern och rörmockaren är.

Betala enligt vad offerten säger samt det extra arbetet med takanslutning, sedan bestrider du resten.

Snickaren ska meddela om extra jobb ja, men är det arbeten som måste göras och är av mindre art är det ok för denna att utföra dessa. Annars ska du som beställar godkänna arbetena. I detta fallet är det för mycket extra timmar så då skulle du godkänt det om det nu skulle varit något extra arbete som tog lång tid.

Ok, tusen tack! Dina svar var mycket hjälpsamma. Vi har inga synpunkter på underleverantörernas jobb eller faktura, utan som sagt endast snickarnas egna.

Så vi kommer betala snickarna enligt offert samt max en dags arbete döe gipstaket och
Rörmokaren och elektrikern enligt deras faktiska faktura + snickerifirmans påslag om 12% och därefter bestrida resterande del av fakturan.

Då får de specificera vad som tacit dem 90 h extra i detta lilla kök, för vi har inget hört förutom taket.

Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.