Renoverar köket och skall flytta diskbänksskåpet cirka 50cm. Har prisolplus-rör som kommer upp från plattan.

Min tanke var att bocka ner dom men lyckades tyvärr dåligt så jag fick kapa dom istället och sätta på en 15/15 vinkel.
Kopplingen hamnar nu i sockeln vilket inte känns optimalt men det går i alla fall att inspektera den.

Åkte till hornbach och han tyckte absolut jag kunde dra en soft-pex anslutningsslang från kopplingen under stommen och upp i skåpet till blandaren som också är soft-pex.

Är lite osäker på om detta är ok.
Kan jag i så fall sätta en övergångsnippel och ballofix emellan softpex-slangarna eller blir det inte bra med tyngden? Kan man klamra softpex på väggen under och över ballofixen eller kommer slangen att rycka?

Alternativet är väl att dra vanlig pex-slang eller något annat istället men nu har jag köpt alla grejer så är det ok så tänker jag köra på.

Vad säger ni kunniga?
 
  • Flexibla anslutningsslangar med metallovertrek selv aera spadeblad på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapade prisolplus-rör med vinkelkoppling vid betongplatta i pågående köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju tillägga också att anslutningsslangarna jag köpt är 150cm. Kommer trycket påverkas mycket i blandaren?
 
janwide
Softpex ska vad jag förstår vara OK ur säkerhetssynpunkt. Har du kopplat ihop grejerna?
 
janwide janwide skrev:
Softpex ska vad jag förstår vara OK ur säkerhetssynpunkt. Har du kopplat ihop grejerna?
Jag har kopplat allt upp till ballofixen. Verkar fungera bra.
 
janwide
Jag skulle nog satt ballofixerna direkt på de inkommande rören.
 
janwide janwide skrev:
Jag skulle nog satt ballofixerna direkt på de inkommande rören.
Tänkte att jag ändå måste ha en övergångskoppling mellan blandaren och soft-pex så då kan jag lika gärna sätta en ballofix.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.